Vuoden nuorisoseura 2018 on Lahden Tanhuujat!

Suomen Nuorisoseurat on nimennyt Vuoden Nuorisoseuraksi 2018 Lahden Tanhuujat. Kunnianosoitus on korkein, jonka seura voi nuorisoseuraliikkeessä saada. Tänä vuonna 80-vuotisjuhlia viettävä Tanhuujat kulkee etunenässä erityisesti lasten kansantanssiryhmien toiminnassa. Tunnustus julkistettiin Nuorisoseurapäivän juhlassa 18.3. Ristiinassa.

Lahden Tanhuujat on perinteinen nuorisoseura, jonka toimintaa ohjaavat vahvasti järjestön arvot: osallisuus, yhteisöllisyys ja yhdenvertaisuus. Seura toimii suuressa kaupungissa ja on haastavassa kilpailuympäristössä pystynyt säilyttämään merkittävän aseman harrastustoiminnan tarjoajana.

Lahden Tanhuujat ovat panostaneet lasten ja nuorten kansantanssitoimintaan vahvasti: harrastajista 75 % on lapsia ja nuoria. Tanssijoista kasvetaan ja kasvatetaan määrätietoisesti myös uusia ohjaajia. Viimeisimmältä kansantanssiohjaajakurssilta valmistui useita uusia apuohjaajia seuraan.

”Lahden Tanhuujat perustettiin 80 vuotta sitten ja perustamisestaan lähtien seura on ollut esimerkki monelle seuralle ympäri maan,” kommentoi Suomen Nuorisoseurojen hallitus valintaansa. ”Seura on yksi ensimmäisistä, joka aloitti lasten kansantanssitoiminnan nuorisoseurajärjestössä. Tämä Helvi Jukaraisen perinne elää seurassa edelleen vahvana.”

Yhteisöllisyyden erityismaininnat Kerkkooseen ja Ylihärmään

Vuoden nuorisoseuran lisäksi Suomen Nuorisoseurat myönsi myös yhteisöllisyyden erityismaininnat kahdelle seuralle.

Porvoolainen Kerkkoon Nuorisoseura on malliesimerkki vahvan yhteisöllisyyden nuorisoseurasta. Lapset ja nuoret ovat toiminnan keskiössä, mutta toiminta on avointa kaikenikäisille. Satavuotias seura remontoi seurantalon talkoilla, joihin osallistui koko seuran väki.

Ylihärmän nuorisoseuran teatteritoiminta kokoaa yhteen eri-ikäiset harrastajat. Kaikille halukkaille löytyy aina rooli – ja tarvittaessa sellainen vaikka kirjoitetaan. Suuretkin produktiot toteutetaan talkoovoimin hyödyntäen seuran aktiivien osaamista.

Vuoden nuorisoseura

Suomen Nuorisoseurojen hallitus nimeää vuosittain Vuoden Nuorisoseuran, joka julkistetaan Marian päivänä valtakunnallisessa nuorisoseurapäivän pääjuhlassa. Valinta tehdään toiminnan laadun ja laajuuden perusteella kiinnittäen huomiota erityisesti lapsiin ja nuoriin. Toiminnassa on näyttävä Nuorisoseurojen arvot osallisuus, yhteisöllisyys ja yhdenvertaisuus. Seuran merkittävyys omalla alueella ja innovatiivisuus otetaan myös huomioon päätöstä tehdessä.

Lisätietoja: Antti Kalliomaa, pääsihteeri, Suomen Nuorisoseurat, antti.kalliomaa@nuorisoseurat.fi, 358 40 547 71 57

Suomen Nuorisoseurat

Nuorisoseurat on Suomen merkittävin kulttuurisen lapsi- ja nuorisotyön toimija. Järjestö tarjoaa laadukkaita kulttuuri- ja liikuntaharrastuksia kaikenikäisille. Nuorisoseuroissa jokaisella lapsella, nuorella ja aikuisella on mahdollisuus kasvaa aktiivisen yhteisön jäsenenä ja kokea tekemisen riemua!