Vuoden uusmaalainen nuorisoseuralainen on Valo Aatrokoski Röykän-Leppälammen nuorisoseurasta

Uudenmaan nuorisoseurain liitto on valinnut kevätkokouksessaan vuoden uusmaalaisen nuorisoseuralaisen. Kunniamaininnan sai pitkän linjan nuorisoseuralainen Valo Aatrokoski Röykän-Leppälammen nuroisoseurasta.

Aatrokoski syntyi 1946 nuorisoseuraperheeseen: sekä isä että äiti olivat aktiivisia nuorisoseuralaisia. Nuorisoseuran kesäjuhlien tansseissa hän tutustui mukavaan tyttöön, jonka kanssa yhteisiä tansseja on kertynyt kohta 50 vuotta.

Aatrokoski on tehnyt kaikkea, mitä nuorisoseuroissa voi tehdä ja saanut kaikki ansiomerkit, joita voi saada. Hän on vaikuttanut niin omassa seurassaan, piirissä ja liitossa, Kalevan Nuorissa, Kansalaisfoorumissa ja H-killassa. Istunut jäsenenä ja puheenjohtajana, valtuustoissa, edustajistoissa ja toimikunnissa. Lisäksi hän on ohjannut tanhuryhmää, valvonut diskoja, vetänyt kerhoja ja edistänyt urheilutoimintaa.

Nuorisoseurojen historian penkominen on myös Aatrokoskella lähellä sydäntä. Vuonna 2015 julkaistiin ”Nurmijärven nuorisoseurat ja nuorisoseurojen talot sotien pyörteissä”. Aatrokoski selvitti eri lähteistä, muun muassa vanhoista kuiteista, onko nuorisoseuroja mahdollisesti käytetty varastoina tai jopa evakkojen majoittamiseen. Tällä hetkellä hän suunnittelee satavuotiaan seuransa historiikkia. Valon oma seura on Röykän-Leppälammen nuorisoseura, joka sijaitsee Klaukkalan ja Karkkilan puolessa välissä. Seura täyttää ensi vuonna 100 vuotta.

Iija Filen, toiminnanjohtaja Uusimaa, iija.filen@nuorisoseurat.fi045 633 6944