Olympiakomitea kutsuu liikunta- ja urheiluyhteisön puuttumaan häirintään

Suomen Olympiakomitea yhdessä urheiluyhteisön kanssa uudistaa ja laajentaa työkalupakkia häirinnän ehkäisyyn ja käsittelyyn.

- Rimakorkeutana pitää olla, että jokaisella liikkujalla ja urheilijalla on turvallinen ympäristö. Jokaisella valmentajalla ja seurakaverilla on velvollisuus välittää ja lupa puuttua. Siksi olemme mukana työkalujen rakentamisessa ja levittämisessä, Olympiakomitean toimitusjohtaja Mikko Salonen toteaa.

Mediassa viime aikoina nähdyt esimerkit muistuttavat, että syrjintää, häirintää ja hyväksikäyttöä tapahtuu myös liikunnan ja urheilun piirissä. Esimerkkejä on nimittelystä seksuaalirikoksiin.

- On hyvä, että syrjinnästä ja häirinnästä puhutaan julkisuudessa. Tämä on edellytys asioiden parantamiselle. Myös seurassa on tärkeää luoda ilmapiiri, jossa aroistakin asioista voi puhua. Yhteisöllä tulee olla pelisäännöt ennaltaehkäisyyn ja työkalut niitä tilanteita varten, jolloin urheilijan tai seuratoimijan käytökseen on puututtava, Salonen sanoo.

Urheiluyhteisö onkin uudistamassa ja laajentamassa työkalujaan, joihin kuuluvat ensi sijassa opas ja raportointikanava. Urheilun ja liikunnan toimijoilla on myös mahdollisuus itse ehdottaa työkaluja syrjinnän ja häirinnän ehkäisyyn ja käsittelyyn.

Uusi opas häirintätapauksen käsittelyä varten

Opas ”Lupa välittää - lupa puuttua. Sukupuolinen ja seksuaalinen häirintä urheilussa” on julkaistu alun perin vuonna 2002, ja se on nyt päivitetty vastaamaan nykypäivän tarpeita. Uusittu opas on vapaasti lajiliittojen ja seurojen hyödynnettävissä.

– Opas on koettu todella hyödylliseksi. Aihe on vaikea, eikä ole helppoa tietää, miten missäkin tilanteessa pitää toimia, kuvaa Olympiakomitean vastuullisuus- ja yhteisömanageri Elina Laine

Raportointikanava epäasialliseen käyttäytymiseen

Jääkiekkoliitto kehittää Väestöliiton kanssa epäasiallisen urheilukäyttäytymisen ehkäisemiseksi ohjeistusta ja toimintatapaa. Lasten ja nuorten urheilun parissa toimiville rakennetaan ohjeistuksen pohjalta raportointikanava, jonka avulla voi turvallisesti tehdä ilmoituksen havaitusta epäasiallisesta käyttäytymisestä. Mahdollisia raportoitavia asioita voivat olla esimerkiksi kiusaaminen, väkivalta, päihteet ja hyväksikäyttö. Toimintamalli on tarkoitus monistaa Olympiakomitean ja Suomen urheilun eettisen keskuksen (SUEK) avulla koko suomalaiseen liikunta- ja urheilukenttään.

– Oman seurayhteisön sisällä voi olla kynnys tuoda ikäviä asioita esille. Ajatuksena on, että aina olisi kanava, jonka kautta voi ottaa yhteyttä, jos jokin on pielessä, kertoo Jaakko Luumi Suomen Jääkiekkoliitosta.

Työkaluja kentän tarpeen mukaan

Olympiakomitea ja Suomen Ratsastajainliitto järjestävät ensi maaliskuussa (7.3.) kiusaamisen ja häirinnän vastaisen seminaarin, jossa aihetta käsitellään tunnistamisen, puuttumisen ja jälkiseurannan näkökulmasta. Lisäksi Suomen urheilun eettisessä keskuksessa on suunnitteilla kysely urheiluseuroille seksuaalisesta häirinnästä ensi vuoden aikana.

Liikunta- ja urheilutoimijat voivat vuoden loppuun saakka kertoa myös omista tarpeistaan ja ehdotuksistaan työkaluiksi.

- Seurat ja yhteisöt ovat liikkumisen ja urheilun paikkoja. Voimme tukea niitä syrjinnän ja häirinnän ehkäisemisessä ja käsittelyssä työkaluilla ja tiedolla. Antaaksemme aiheellisinta apua, kutsumme liikunnan ja urheilun toimijat itse kertomaan, mitä he tarvitsevat, Elina Laine kuvaa.

Liikunnan ja urheilun toimijat voivat kertoa ehdotuksiaan täällä:

Lisätiedot:

Vastuullisuus- ja yhteisömanageri Elina Laine