Urheilu- ja liikuntaväki juhlii kesällä Suomi 100:aa eri puolilla Suomea

Lukuisat urheilutapahtumat kesällä nostavat Suomen itsenäisyyden juhlavuoden esille ja urheiluväki pääsee juhlimaan tapahtumissa Suomi 100 -teemalla.

Jo alkuvuosi on tarjonnut upeita urheilun ja liikunnan suurtapahtumia, joissa Suomi 100 -juhlavuosi ja ”yhdessä”-teema ovat vahvasti olleet mukana. Suomalaiset ovat saaneet nauttia niin Lahden MM-kisoista, taitoluistelun ja joukkuevoimistelun MM-kisoista kuin muun muassa Unelmien liikuntapäivästä, joka sai suomalaiset itse liikkumaan ahkerasti eri puolilla Suomea. Nyt kesä tuo mukanaan osana Suomi 100 -juhlavuotta uusia hienoja urheilutapahtumia.

Yleisurheilun Paavo Nurmi Games juhlii Suomen itsenäisyyttä erityisen luontevasti. Kisat kokoavat 13.6. Turkuun kansainvälisen urheilijakaartin osana IAAF:n World Challenge -sarjaa.

- Lähtökohtaisesti Paavo Nurmi ja Suomen itsenäisyyden juhlinta sopivat mitä mainioimmin yhteen. Paavo Nurmi urheilun kansallissankarina on aikoinaan vienyt viestiä Suomesta maailmalle ja Paavo Nurmi Games juhlistaa nyt Suomen itsenäisyyttä ja vie viestiä juhlavuodesta kansainvälisellä tasolla. Suomen itsenäisyyden juhlavuosi tuo hienoa lisäarvoa kisoille, painottaa Paavo Nurmi Gamesin toimitusjohtaja Jari Salonen.

Suomi 100 -sisällöt ovat osa kisapäivää ja Olympiakomitean koordinoima Suomi 100 -fanipiste toivottaa yleisön tervetulleeksi kisa-alueelle heti virastotalon puoleisen portin sisäpuolella. Tarjolla on muun muassa Suomen lippu -poskitarroja sekä mahdollisuus jakaa hauskoja fanikuvia sosiaalisen median kanavissa.

Yksipäiväisten yleisurheilukisojen lisäksi koko Paavo Nurmi Festivalin kokonaisuus on mukana Suomi 100 -ohjelmassa. Käytännössä kisat juhlivat triplasynttäreitä: 100-vuotiaan itsenäisen Suomen lisäksi tänä vuonna juhlitaan Paavo Nurmen 120-vuotissyntymäpäiviä ja Paavo Nurmi Gamesin 60-vuotista historiaa.

Railakasta yleisökannustusta ja Suomi 100 -juhlintaa on tulossa myös muun muassa SM-viikoille Tampereella heinäkuussa sekä koripallon EM-kisojen alkulohkon peleihin Helsingissä elo-syyskuun vaihteessa. Urheilun monilajitapahtuma SM-viikko kokoaa peräti 30 lajin edustajat ja noin 3 000 urheilijaa Tampereelle 6.–9.7. kisaamaan Suomen mestaruuksista.

- SM-viikko kuvastaa "yhdessä"-teemaa luonnollisesti, kun upea urheilujuhla toteutetaan ainutlaatuisen suurella lajiyhteistyöllä. Luvassa on hienoa urheilujuhlaa ja monipuolisia lajeja tutustuttavaksi paikan päällä sekä Ylen kanavien kautta. Osa lajeista myös jakaa kultamitalisteilleen juhlavuoden kunniaksi suunnitellut Suomi 100 -mitalit, lupaa SM-viikon tuottaja Hanna Iiskola-Kesonen.

Koripallo tarjoaa myös Suomi 100 -juhlintaa ja fanihuumaa, kun Susijengi saa 31.8.–6.9. kotikisat. EM-kisojen alkulohko pelataan Helsingissä Hartwall Arenalla ja myös tuolla mukana juhlahumua lisäämässä on Olympiakomitean koordinoima Suomi 100 -faniteltta.

- Koripallo toteuttaa mitä parhaiten Suomen itsenäisyyden juhlavuoden teemaa ”yhdessä”. Sen lisäksi, että tapahtuma-alue levitetään Hartwall Arenalta Kansalaistorille kaikkien saavutettavaksi, useilla paikkakunnilla järjestetään yhteistyössä paikallisseurojen kanssa oma fanialue livelähetyksineen, jotta suomalaiset saavat iloita hienosta kisatunnelmasta eri puolilla Suomea yhdessä, hehkuttaa Eurobasket 2017 - Suomen kisojen pääsihteeri Ari Tammivaara.

Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaan virallisesti kuuluvat urheilu- ja liikuntatapahtumat löytyvät kootusti Suomi100-ohjelman sivustolta täältä.

Anna Iso-Ahola, vastaava tuottaja, viestintä
Urheilun Supervuosi / Suomi 100 -kokonaisuus / Suomen Olympiakomitea