Joulutervehdyksiä postitettiin 53 miljoonaa

Perinteinen joulukortti pitää edelleen pintansa Joulutervehdyksiä postitettiin 53 miljoonaa Suomalaiset yritykset ja yksityishenkilöt laittoivat tänä jouluna matkaan joulutervehdyksiä yhteensä 53 miljoonaa kappaletta. Perinteinen joulukortti on suosittu tapa muistaa läheisiä ja tuttavia. Arkiset tekstiviestit ja sähköiset kortit eivät edelleenkään näytä syrjäyttävän perinteistä korttia, sillä joulutervehdysten määrä on pysynyt ennallaan jo viimeiset neljä vuotta. Postissa joulun kiireitä ovat helpottaneet eri puolilla maata noin 3 000 jouluapulaista, jotka ovat lajitelleet tervehdyksiä. Lajiteltavaa onkin riittänyt. Jos kaikki joulun kortit laitettaisiin vaakaan, painoa kertyisi yli 300 000 kiloa ja niiden kuljettamiseen tarvittaisiin yhteensä 50 täysperävaunullista rekka-autoa. Kun perinteinen viimeinen postituspäivä 16.12. osui tänä vuonna maanantaille, joulutervehdysten lajittelun ruuhkat saatiin purettua vasta viikonloppuna. Siksi huomattava osa korteista jaetaan vasta tänään maanantaina. Joulutervehdysten määrä on 1990-luvun puolivälin jälkeen vakiintunut noin 50 miljoonaan kappaleeseen. Suurin osa korteista lähetään Suomeen. Noin 5 miljoonaa joulutervehdystä postitetaan ulkomaille, enimmäkseen muihin Pohjoismaihin, Yhdysvaltoihin, Englantiin ja Saksaan. Eniten joulupostia Suomessa saa vuodesta toiseen joulupukki. Posti kuljetti tänäkin vuonna joulupukille kaikkiaan runsaat 600 000 kirjettä ja korttia ympäri maailmaa, eniten Englannista, Puolasta ja Japanista. Tänä jouluna joulupukki tuntuu valloittaneen Kiinan. Sieltä hän on saanut useita tuhansia kirjeitä, joista monessa on tervetulotoivotus Kiinaan olympialaisiin vuonna 2008. Vuosittain suomalaiset postittavat noin 70 miljoonaa postikorttia. Joulun lisäksi muita vilkkaita korttisesonkeja ovat ystävänpäivä (n. 5 miljoonaa korttia) ja pääsiäinen (n. 2 miljoonaa korttia). Vaikka perinteisen joulukortin suosio on vakaa, ihmisten viestintätottumukset ovat sähköistyneet viime vuosina nopeasti. Postin teettämien selvitysten mukaan matkapuhelimista soitetuista puheluista ja tekstiviesteistä on tullut suomalaisten tärkein viestinvälitystapa. Samanaikaisesti kiinnostus perinteistä postikorttia ja kirjettä kohtaan on laskenut. Lisätietoja antaa tuotepäällikkö Heli Heikkilä, puh. 020 451 5019 tai heli.heikkila@posti.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/23/20021223BIT00190/wkr0002.pdf