Luonnonkatastrofit yleistyvät ja voimistuvat: Euroopan Punaisen Ristin yhdistykset ja Euroopan komissio käynnistävät kampanjan valmiuden parantamiseksi

JULKAISUVAPAA MAANANTAINA 22.9.2014 KLO 9.00 CET

Geneve/Bryssel 22.9.2014 – Äärimmäiset sääilmiöt yleistyvät ja voimistuvat ja niiden vaikutukset ovat vuosi vuodelta laajamittaisempia, varoittivat Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun yhdistysten kansainvälinen liitto IFRC ja Euroopan komissio tänään. Meidän kaikkien - Euroopan kansalaisista päätöksentekijöihin - tulisi varautua voimistuvien luonnonilmiöiden vaikutuksiin niin paikallisesti kuin maailmanlaajuisestikin. IFRC, 12 kansallista Punaisen Ristin yhdistystä Euroopassa ja Euroopan komissio pyrkivät herättämään keskustelua ja lisäämään ihmisten tietoisuutta katastrofien yleistymisestä ja niiden hillitsemiseksi vaadittavista toimista käynnistämällä kampanjan, joka muistuttaa ihmisiä katastrofeihin valmistautumisen ja yhteisöjen kestävyyden vahvistamisen tärkeydestä.

Katastrofit vaativat ihmishenkiä ja romuttavat tulevaisuudennäkymiä, mikä usein pahentaa köyhien kansanryhmien tilannetta entisestään,” sanoi kansainvälisestä yhteistyöstä, humanitaarisesta avusta ja kriisinhallintatoimista vastaava EU-komissaari Kristalina Georgieva. ”Euroopan kansalaisten solidaarisuuden ansiosta voimme auttaa ihmisiä varautumaan ja sopeutumaan katastrofeihin ennen kuin ne tapahtuvat, niiden aikana ja niiden jälkeen. Varautuminen pelastaa ihmishenkiä mutta on myös taloudellisesti kannattavaa: jokainen katastrofiriskien vähentämiseen sijoitettu euro maksaa itsensä takaisin vähintään nelin- ja parhaimmillaan jopa seitsenkertaisesti”.

EU-rahoituksen ansiosta IFRC pystyy työskentelemään riskialttiiden yhteisöjen parissa ympäri maailmaa ja toteuttamaan riskinhallinta- ja valmistautumishankkeita, jotka parantavat yhteisöjen selviytymiskykyä, vähentävät tappioita ja nopeuttavat elpymistä. Tähän työhön voi nyt tutustua interaktiivisen web-dokumentin kautta: katastrofikestävyys verkkopäiväkirja (http://disaster-resilience.com/#/fi/)

Työskenteleminen yhteisöjen parissa auttaa meitä ymmärtämään niiden tarpeita, minkä ansiosta voimme ennakoida kriisien aikana mahdollisesti ilmeneviä ongelmia ja kehittää vastatoimia, jotka pelastavat ihmishenkiä ja turvaavat ihmisten toimeentulon,” sanoi IFRC:n pääsihteeri Elhadj As Sy. ”Näiden toimien tulee kunnioittaa paikallista yhteisöä ja kulttuuria sekä pyrkiä tehokkaasti hyödyntämään paikallisia resursseja.”

Taustaa

Viimeisen 20 vuoden aikana katastrofit ovat tappaneet 1,3 miljoonaa ihmistä ja vaikuttaneet 4,4 miljardin ihmisen elämään sekä aiheuttaneet mittavia taloudellisia tappioita. Vuoteen 2030 mennessä katastrofien aiheuttamien vuosittaisten taloudellisten tappioiden arvioidaan nousevan 328 miljardiin euroon.

IFCR:n ja Euroopan komission 42-päiväinen kampanja jakaa päivittäin tarinoita katastrofeja kohdanneista lannistumattomista ihmisistä sosiaalisessa mediassa, blogeissa ja suullisesti. Katastrofikestävyys verkkopäiväkirja kertoo tarinoita siitä, miten yhteisöt 24 eri maassa valmistautuvat katastrofeihin mm. rakentamalla väestönsuojia Haitilla ja Filippiineillä, estämällä maaperän eroosiota pengertämällä Ruandassa, suorittamalla evakuointiharjoituksia Bangladeshissa ja istuttamalla vihannespuutarhoja Mauritanian aavikoilla. Päiväkirja kertoo, miten Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun yhdistysten avustustoimet ja EU:n rahallinen tuki ovat vaikuttaneet riskialttiiden ihmisryhmien elämään. Päiväkirja on toteutettu vuoden 2014 Peabody-palkinnon voittaneiden Helios Design Labsin Mike Robbinsin (A Short History of the High Rise) ja dokumentaristi Elaine Sheldonin (Hollow Documentary) yhteistyönä.

Katastrofikestävyys verkkopäiväkirja löytyy osoitteesta http://disaster-resilience.com/#/fi/

Katastrofikestävyys verkkopäiväkirjan ja kampanjan virallinen verkkojulkistus tapahtuu 22.9.2014 sekä Itävallan Punaisen Ristin tiloissa Wienissä 23.9. järjestettävässä keskustelutilaisuudessa, jonka teemana on “Mitä yhteisöjen kestävyyden vahvistaminen vaatii?“. Tilaisuus suoratoistetaan verkossa.

Voit osallistua keskusteluun tarjoamalla katastrofikestävyys verkkopäiväkirjan ladattavaksi nettisivujesi kautta ja kannustamalla yleisöäsi jakamaan omia katastrofikestävyyteen liittyviä tarinoitaan osoitteessa www.disasterjournal.tumblr.com.

Punaiseen Ristiin liittyvissä kysymyksissä yhteyshenkilönä toimii:

Senior Officer Virginie Louis, Viestintä, Punaisen Ristin EU:n toimisto, Bryssel, +32 2 235 06 83

Komissaari Kristalina Georgievaan liittyvissä kysymyksissä yhteyshenkilönä toimii:

Tiedottaja David Sharrock, Euroopan komissio, +32 2 296 89 09

Viestintädelegaatti Sanna Ra, Suomen Punainen Risti 040 834 5274