Facebookissa Yksinäinen Mummo ei ole yksin

Ystävänpäivän alla yksinäisyys on saanut kasvot, ja hänen nimensä on Maila Niemi. 79-vuotias ja Tampereella asuva Maila tunnetaan Facebookissa nimimerkillä ”Yksinäinen Mummo” ja vajaan viikon aikana hän on saanut jo lähes 800 kaveria. Huumorintajuinen ja virkeä Maila on pehmittänyt monen sydämen, mutta Facebookin ulkopuolella mummo viettää aikaansa pääosin yksin. Kuten moni hänen ikätovereistaan. Yksinäinen Mummo on Suomen Punaisen Ristin luoma, kuvitteellinen hahmo, joka muistuttaa ihmisiä yksinäisyydestä ja ystävyyden merkityksestä. Kampanjalla kerrotaan, kuinka Maila Niemen kaltaisia yksinäisiä on maassamme satoja tuhansia ja jokainen voi auttaa heitä läh-temällä mukaan Suomen Punaisen Ristin ystävätoimintaan. Tänä vuonna vapaaehtoisiksi ystäviksi rekrytoidaan erityisesti nuoria aikuisia. Aikaansa seuraavana vanhuksena Yksinäinen Mummo pyrkii herättelemään heitä sosiaalisessa mediassa. Yksinäinen Mummo kertoo statuspäivitystensä kautta arkipäiväisestä elämästään kuin kuka tahansa ikäihminen ja vaihtaa ajatuksia uusien kavereidensa kanssa. Mummo on saanut Fa-cebookissa erittäin lämpimän vastaanoton ja hänen saamistaan viesteistä käy ilmi, että yksi-näisyys koskettaa ja herättää ajatuksia. Mummon seinällä on myös herännyt keskustelua vanhusten tilanteesta maassamme. Yksinäinen Mummo, eli Maila Niemi, on myös haastateltavissa Facebookissa. Median edustajia kehotetaan lisäämään Yksinäinen Mummo kaverikseen, jonka jälkeen hän vastaa mielellään kysymyksiin Facebookin viestipalvelun kautta.