Filippiinit: Punaisen Ristin keräys alkoi rivakasti

Suomen Punaisen Ristin keräys filippiiniläisille taifuunin uhreille on lähtenyt rivakasti käyntiin. Keräyskeskuksia on avattu eri puolilla Suomea. Rahaa on saatu 180 000 euroa tähän mennessä netin, puhelimen ja muiden kanavien kautta.

- Avun tarve on tullut median kautta konkreettiseksi. Meidän tehtävämme on tehdä auttaminen mahdollisimman helpoksi, sanoo varainhankinnan päällikkö Anna Laurinsilta.

Apua tarvitaan juuri nyt niille yli 300 000 filippiiniläiselle, jotka asuvat väliaikaisissa evakuointikeskuksissa. Punainen Risti jakaa heille päivittäin ruokaa ja vettä, antaa ensiapua ja henkistä tukea sekä etsii kadonneita omaisia. Esimerkiksi toissa päivänä lähti pääkaupunki Manilasta 25 rekka-autollista tavaraa Taclobaniin.

Avun tarve kasvaa päivä päivältä. Kansainvälisen Punaisen Ristin isot varastot Kuala Lumpurissa Malesiassa ehtyvät ennen pitkää. Sen vuoksi kansainvälinen Punainen Risti julkaisee avustusvetoomuksen tänään tai huomenna.

Lipaskeräykset:

• ainakin 14 paikkakunnalla: Jyväskylä, Seinäjoki, Tampere, Turku, Maarianhamina, Helsinki, Kuopio, Joensuu, Pori, Oulu, Kouvola, Mikkeli, Kokkola ja Vaasa
  • uusia keräyksiä aloitetaan pitkin viikkoa
  • tapahtumakalenteri netissä: www.punainenristi.fi

Lahjoittaminen:

Soitto: 0600 122 20 (20,28 euroa + ppm)

Tekstiviesti: SPR numeroon 16499 (15 euroa/viesti)

Netti: www.punainenristi.fi/lahjoita/filippiinien-taifuuni

Perusta nettilipas: www.lahjoituslipas.fi/punainenristi

Tili: Nordea FI06 2219 1800 0680 00, viite Filippiinien taifuuni

Kuvia Filippiineiltä voi ladata osoitteesta: www.punaisenristinkuvat.fi
Tämän tiedotteen liitteenä olevat kuvat: kuvaaja Jarkko Mikkonen