Hiv-epidemian pysäyttäminen on jokaisen vastuulla

Joulukuun 1. päivänä vietetään Maailman aids -päivää. Tämän vuoden kansainvälisenä teemana on johtajuus, jolla tarkoitetaan valtioiden ja viranomaisten sitoutumista hiv:n vastaiseen työhön sekä kansalaisten vastuullista toimintaa uusien tartuntojen ehkäisemiseksi. Maailman aids -päivän teemana Suomessa on hiv:n puheeksi ottaminen. Hiv:stä tulee puhua tartunnan saaneiden ihmisoikeuksia kunnioittavalla ja uusia tartuntoja ehkäisevällä tavalla.

Maailman aids -päivän toimikuntaan kuuluvat järjestöt pyrkivät vaikuttamaan kansalaisten asenteisiin hiv-epidemian ehkäisemiseksi ja hiv-positiivisiin kohdistuvan syrjinnän vähentämiseksi.
Tavoitteena on myös hiv-epidemiaan liittyvien ongelmien puheeksi ottaminen terveydenhuollon ja julkishallinnon viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen kanssa.

Maailman aids -päivän toimikuntaan kuuluvat Suomen Punainen Risti, Hiv-säätiö/Aids-tukikeskus, Väestöliitto, Sosiaali- ja terveysministeriö, Positiiviset ry, Pro-tukipiste ry, Finnish Medical Students' International Committee, Helsingin Diakonissalaitos, Helsingin yliopiston ylioppilaskunta, Kirkon Ulkomaanapu ja Suomen Lähetysseura.

Vastuunkanto tarkoittaa testeissä käymistä

Vastuu hiv-epidemian ennaltaehkäisystä kuuluu sekä viranomaisille, järjestöille että kansalaisille yksilöinä.
- Yksilötasolla vastuu uusien hiv-tartuntojen ehkäisystä tarkoittaa tartunnalle altistavan toiminnan tiedostamista, riskien välttämistä sekä itsensä ja lähimmäisensä huomioimista eli turvallisuutta seksikäyttäytymisessä. Edelleen suuri haaste on se, kuinka saada ihmiset hakeutumaan ajoissa hiv-testiin. Noin 10-15 % uusista hiv-tartunnoista todetaan vasta aids-vaiheessa, kertoo Punaisen Ristin hiv/aids-koordinaattori Sari Valoaho.

- Vastuu hiv-epidemian ennaltaehkäisystä kuuluu myös eri viranomaistahoille ja hiv:n ehkäisytyö vaatii viranomaistahojen sekä järjestökentän yhteistyötä ja pitkäjänteistä sitoutumista, Valoaho jatkaa.
Maailmanlaajuisissa tartuntatilastoissa erityisesti nuorten tilanne huolestuttaa
Kansainvälisesti katsoen nuorten tietoisuus hiv:stä on puutteellista ja erityisesti nuoret naiset ovat tartunnan saamisen kannalta haavoittuva ryhmä.

- Noin puolet kaikista hiv-tartunnoista on 15-24 –vuotiailla nuorilla. Nuorten naisten osuus hiv-tartunnan saaneista on kasvussa ja onkin erittäin tärkeää, että ennaltaehkäiseviä toimia suunnataan juuri heille, sanoo Väestöliiton kansainvälisen kehityksen projektikoordinaattori Marina Wetzer-Karlsson.

Hiv-tartunnan saaneet kohtaavat edelleen syrjintää

Hiv-infektio on edelleen leimaava sairaus ja tartunnan saaneita syrjitään. Useissa maissa hiv-tartunnan saaneet kohtaavat eri syistä rajoituksia maahantulon- ja oleskelulupien saamisessa. Kansalaisjärjestöt vetoavat, että vuonna 2010 Itävallassa järjestettävään kansainväliseen hiv/aids-konferensiiin mennessä rajoitukset on Euroopan alueella poistettu.
- Kyse on hiv-tartunnan saaneiden kansalais- ja ihmisoikeuksista, sanoo Aids-tukikeskuksen toiminnanjohtaja Corinne Björkenheim.

Maailman aids -päivä 20 vuotta

Ensimmäinen maailmanlaajuinen aids-päivä järjestettiin vuonna 1988. Maailman aids-päivä perustettiin lisäämään väestön tietoisuutta hiv-epidemian ehkäisystä sekä vähentämään aidsiin liittyviä ennakkoluuloja ja hiv-tartunnan saaneiden syrjintää.

www.maailmanaidspaiva.fi
Suomen Punaisen Ristin hiv/aids-koordinaattori Sari Valoaho, puh. (09) 129 3364 ja 0400 681 295
Aids-tukikeskuksen toiminnanjohtaja Corinne Björkenheim, puh. 0207 465 732.
Väestöliiton kansainvälisen kehityksen projektikoordinaattori Marina Wetzer-Karlsson, puh. (09) 2280 5132
Maailman aids -päivän tapahtumat

Helsinki
1.12. klo 8.30 -12 Maailman aids -päivän seminaari Vanhalla Ylioppilastalolla. Klo 13.00 Vanhalla ylioppilastalolla jatkuu hiv/aids-työtä tekevien järjestöjen toiminnan ja nuorten kuvataidekilpailuun osallistuvien töiden esittely ja näyttely. Seminaari on kutsuvieraille, mutta näyttely on avoin kaikille.
1.12. klo 9 -15 Maailman aids -päivän toimikuntaan kuuluvat järjestöt esittäytyvät ja jakavat informaatiota tapahtumiin ja teemaan liittyen Kolmen sepän patsaan aukiolla koko seminaarin ajan.
1.12. klo 16 - 21 Kynttilätapahtuma eduskuntatalon portailla.

Joensuu
1.12. klo 16 Kynttilätapahtuma Joensuun torilla. Järjestäjä: Suomen Punainen Risti, Joensuun Pluspiste. Lisätietoja: Sari Valoaho

Jyväskylä
29.11. klo 12 Infopiste Jyväskylän torikeskuksessa. Järjestäjä: Suomen Punainen Risti, Jyväskylän Pluspiste. Lisätietoja: Sari Valoaho

Kuopio
29.11. klo 9 -14 Kynttilätapahtuma Kuopion torilla. Avoimet ovat Kuopion Pluspisteellä 1.12. klo 17-20. Järjestäjä: Suomen Punainen Risti, Kuopion Pluspiste. Lisätietoja: Sari Valoaho

Oulu
1.12. Puhutaan hiv:stä –seminaari klo 9 -14. Paikka: Oulun seudun Ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Professorintie 2, uuden puolen auditorio, 2. krs. Järjestäjät: Aids-tukikeskus, Ilon ääni. Oamk ja Suomen Punainen Risti, Oulun piiri. Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Kirsi Mustonen, kirsi.mustonen@aidstukikeskus.fi, puh. 0207 465 784.

Tampere
27.11. klo 17.30. Aids-luento ja kondomiajokorttitempaus Punaisen Ristin Hämeen piirin koulutustilassa. Osoite: Rongankatu 11 C. Järjestäjä: Suomen Punainen Risti ja Aids-tukikeskus. Lisätietoja: Altti Näsi, puh. 040 757 9089

Turku
1.12. Kynttilätapahtuma kävelykadulla klo 16 -19. Järjestäjät: Aids-tukikeskus, Suomen Punainen Risti Varsinais-Suomen piiri ja Finlands Röda Kors, Åbolands distrikt.

Vaasa
1.12. Kl. 9 -16 Röda Korset Österbottens svenska distrikt arrangerar Symposium 2008. Tema: Smittosamma sjukdomar.