Hyvää joulumieltä kerätään taas

Hyvä Joulumieli -keräys käynnistyy perjantaina 19.11.2010 ja jatkuu jouluaattoon asti. Tänä vuonna jo 14. kerran järjestettävä keräys muistuttaa, että Suomessa on tälläkin hetkellä noin 150 000 köyhissä perheissä elävää lasta.

Keräyksen tavoitteena on hankkia 15 000 lahjakorttia, joilla vähävaraiset tai vaikeassa elämäntilanteessa olevat lapsiperheet voivat hankkia ruokatarvikkeita joulun alla. 70 euron arvoiset lahjakortit on tarkoitettu tuomaan hyvää joulumieltä.

Keräyksen järjestävät Suomen Punainen Risti ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL). Keräys toteutetaan yhteistyössä YLEn Aamu-tv:n, YLEn Radio Suomen, YLEn Radio Vegan sekä Keskon kanssa. MLL ja SPR valitsevat apua tarvitsevat perheet.

Lahjakortin voi saada lapsiperhe, jossa on vaikea taloudellinen tilanne johtuen esimerkiksi yksinhuoltajuudesta, pitkäaikaistyöttömyydestä, vanhempien pätkätöistä, sairaudesta, vammaisuudesta tai kriisitilanteesta.

Viime vuoden keräys tuotti 990 273,33 euroa. Tänäkin vuonna tavoite on miljoonassa eurossa.

Ruokalahjakortilla tehdään joulu

- Vaikka Suomi on monella tavalla hyvinvoiva maa, täällä asuu myös todella köyhiä perheitä, joissa eletään suoranaisessa köyhyyden kehässä: yksinhuoltajuutta, työttömyyttä, lasten sairauksia, pätkätöitä ja velkoja. Tällaisille perheille 70 euron lahjakortti on todellinen joululahja, kertoo Punaisen Ristin sosiaalipalveluiden koordinaattori Marja Kanerva.

- Saamme joka vuosi kiitoskortteja ja –kirjeitä perheiltä, jotka ovat saaneet ruokalahjakortin. Perheet kertovat, miten 70 euroa on tuonut heille joulun ja mahdollistanut sen, että lapsille on voitu hankkia pienet lahjatkin, Kanerva jatkaa.

Lahjoituksen voi tehdä Hyvä Joulumieli -keräyksen tilille: Nordea 159630–202020 (IBAN FI 17 1596 3000 2020 20, SWIFT/BIC NDEAFIHH) tai puhelimitse 0600 16555 (9,93 € +pvm).

Sosiaalipalveluiden koordinaattori Marja Kanerva, Suomen Punainen Risti, puh. 020 701 2128

Markkinointisuunnittelija Regina Laurén, Suomen Punainen Risti, puh. 020 701 2199

Tiedottaja Sanna Räsänen, Suomen Punainen Risti, puh. 020 701 2223

Viestintäjohtaja Liisa Partio, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, puh. 075 324 5512