Jopa 1000 ihmistä Suomessa on tietämättään hiv-positiivinen

Suomalaisten tiedoissa ja hiv-testiin hakeutumisessa on isoja puutteita, selviää Maailman aids-päivän toimikunnan uusimmasta kyselystä.

Suomessa on arviolta jopa 1 000 hiv-tartunnastaan tietämätöntä. Hiv tarttuu suurimmaksi osaksi ihmisiltä, jotka eivät ole tietoisia omasta tartunnastaan. Vaikka yli 90 prosenttia hiv-tartunnoista saadaan seksin välityksellä, lähes 70 prosenttia suomalaisista uskoo, että Suomessa yleisin tartuntatapa on suonensisäisten huumeiden käyttö.

– Tämä voi osiltaan selittää sitä, että hivin ei koeta koskettavan itseä; riskiä ei mielletä omalle kohdalle, ja sen vuoksi hiv-testiinkään ei hakeuduta, arvioi toiminnanjohtaja Sini Pasanen Positiiviset ry:stä.

Luvut selviävät Maailman aids-päivän toimikunnan Taloustutkimuksella marraskuussa teettämästä kyselystä, jossa selvitettiin 45–59-vuotiaiden suomalaisten hiv-tietoja, asenteita ja testiin hakeutumista.

Testaaminen ehkäisee tartuntoja

– On tärkeää, että varsinkin ihmiset, jotka ovat harrastaneet suojaamatonta seksiä tai käyttäneet suonensisäisiä huumeita tietävät hiv-statuksensa. Ennaltaehkäisyn kannalta hiv-testissä käyminen on erittäin tärkeää, sanoo Punaisen Ristin hiv/seksuaaliterveystyön koordinaattori Raila Lainejoki.

Hiv-testi on ollut käytössä vuodesta 1985 lähtien. Silti 45–59-vuotiaista suomalaisista vain viidesosa on käynyt hiv-testissä.

– Hiv voi olla pitkään täysin oireeton ja hiv-testi on ainoa tapa todeta tartunta. Suomessa joka neljäs hiv-diagnoosi viivästyy ja tartunta todetaan vasta aids-vaiheessa tai lähellä sitä. Varhainen testaus ja diagnoosi ovat ensiarvoisen tärkeitä hoidon kannalta, toteaa Hiv-tukikeskuksen viestinnän suunnittelija Vilma Pietilä.

Maailman aids-päivä 1.12.

Maailmassa elää arviolta yli 35 miljoonaa hiv-tartunnan saanutta. Suomessa todetaan vuosittain noin 170 uutta hiv-tartuntaa. Yhteensä tartuntoja on todettu yli 3 000.

Tänä vuonna on tullut kuluneeksi 30 vuotta hi-viruksen löytymisestä. Maailman aids-päivän toimikunta haluaa kiinnittää huomion siihen, että vaikka Suomessa on tiedetty hivistä jo 30 vuotta, niin ihmisten hiv-tietous on edelleen huonoa.

Maailman aids-päivän toimikunta teetti kyselyn koskien suomalaisten hiv-tietoja, asenteita ja testiin hakeutumista. Tänä vuonna kysely tehtiin 45–59-vuotiaille. Vuonna 2010 sama kysely tehtiin 20–29-vuotiaille ja vuonna 2011 30–39-vuotiaille. Tulokset ovat yhteneväisiä kaikissa ikäryhmissä.

Kyselyn tulokset kokonaisuudessaan julkistetaan aamiaistilaisuudessa 29.11. klo 8.30–11.30 Seurahuoneella. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Maailman aids-päivän toimikunnan puheenjohtaja

Sini Pasanen, toiminnanjohtaja, Positiiviset ry , puh. 044 5544 556, sini.pasanen@positiiviset.fi

www.maailmanaidspaiva.fi

Maailman aids-päivän tapahtumat 2013

Panihida Pyhän kolminaisuuden kirkossa 30.11. klo 17.30
Maailman aids-päivän perinteinen Panihida Pyhän Kolminaisuuden kirkossa klo 17.30, Unioninkatu 31, Helsinki.

Hiv 30 vuotta –näyttely Helsingin rautatieaseman Postihallissa 30.11. – 14.12.

Nähtävillä myös Toivon päivän sarjakuvanäyttelyn töitä aiheena ”Eläminen hivin kanssa tänä päivänä”.

Kynttilätapahtuma eduskuntatalon portailla 1.12. klo 16.00
Maailman aids-päivän perinteinen kynttilätapahtuma eduskuntatalon portailla. Tervetuloa sytyttämään kynttilöitä!

Kampin kappelissa muistohetkiä 1.12. klo 12.00, 14.00, 16.00 ja 17.00
Maailman aids-päivän muistohetkiä Narinkkatorin laidalla sijaitsevassa Kampin kappelissa.
Mukana myös Helsingin gaykuoro Out´n loud.

Joensuu: Yliopistolla Maailman aids-päivä tapahtuma pe 29.11.

Joensuu: Punaisen Ristin Pluspiste järjestää kynttilätapahtuman Joensuun torilla 1.12. klo 14.

Jyväskylä: Punaisen Ristin Pluspisteellä infopiste Aren aukiolla 1.12. klo 13–15.

Punaisen Ristin vapaaehtoiset jalkautuvat Maailman aids-päivänä esimerkiksi Jyväskylässä, Maarianhaminassa, Turussa ja Vaasassa jakamaan kondomeja ja seksuaaliterveysvalistusta.

Maailman aids-päivän tapahtumia koordinoi Suomessa toimikunta, johon vuonna 2013 kuuluivat: Hiv-tukikeskus, Positiiviset ry, Suomen Lähetysseura, Suomen Punainen Risti, Pro-tukipiste ry, Seta ry, SHAS ja Väestöliitto. Toimikuntaa rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö. Lisäksi Raha-automaattiyhdistys rahoittaa monien jäsenjärjestöjen toimintaa. Maailman aids-päivän toimikuntaan kuuluvat järjestöt pyrkivät lisäämään hiv-tietoutta ja vaikuttamaan kansalaisten asenteisiin hiv-epidemian ehkäisemiseksi ja hiv-positiivisiin kohdistuvan syrjinnän vähentämiseksi.