Korjaus puhelinnumeroon: Turvaseksipartiointia Helsingin matkustajalaivasatamissa 25.–26.10. ja 1.-2.11.

Turvaseksipartiointia koskevaan tiedotteeseemme oli valitettavasti tullut virhe puhelinnumeroon. Raila Lainejoen puh.nro on 020 701 2125. Alla korjattu tiedote.

Hiv-Säätiön/Hiv-tukikeskuksen työntekijät ja Punaisen Ristin vapaaehtoiset partioivat Länsisatamassa ja Katajanokan satamassa 25.–26.10. ja 1.-2.11. Suomalaisen hiv-ennaltaehkäisytyön asiantuntijajärjestöt tarjoavat seksuaaliterveysneuvontaa ja jakavat kondomeja matkailijoille.

Partioinnin tarkoitus on muistuttaa matkailuun liittyvien seksitautien ennaltaehkäisyn merkityksestä ja lisätä vastuullista seksikäyttäytymistä matkailijoiden keskuudessa. Esimerkiksi suomalaisten hiv-tartunnoista puolet saadaan matkailun tai ulkomailla oleskelun aikana. Seksi matkoilla on usein suunnittelematonta, minkä vuoksi myös kondomin käyttö tai mukaan ottaminen matkalle saattaa unohtua.

- Turvaseksipartiointi on hyvä tapa lisätä tietoa mahdollisista riskitekijöistä ja muistuttaa kondomin käytöstä, sanoo Punaisen Ristin hiv/seksuaaliterveystyön koordinaattori Raila Lainejoki.

Hiv-tukikeskuksen ja Punaisen Ristin turvaseksipartiointi:
Pe 25.10.2013 Katajanokka, klo 10.00-11.30
La 26.10.2013 Länsisatama, klo 8.00-10.30
Pe 1.11.2013 Länsisatama, klo 8.00-10.30
La 2.11.2013 Katajanokka, klo 10.00-11.30

Nopea testaus vähentää tartuntoja

Noin puolet hiv-tartunnoista todetaan Suomessa vasta useiden vuosien kuluttua tartunnan jälkeen. Hiv-testaus ja tartunnan varhainen toteaminen ovat tärkeitä tekijöitä uusien hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyn kannalta, sillä suurin osa tartunnoista saadaan henkilöiltä, jotka eivät ole tietoisia omasta tartunnastaan. Tehokas tartuntojen ehkäisy ja hoito edellyttävät, että testiin pääsee helposti. Kaikilla tulisi olla mahdollisuus hiv-testaukseen ja neuvontaan.

- Turvaseksipartioinnin tavoite on tiedon levittämisen lisäksi kannustaa halukkaita käymään maksuttomissa hiv-testeissä, Lainejoki sanoo.

- Hiv-tartuntojen ennaltaehkäisytyössä erityisen tärkeitä ovat matalankynnyksen testauspaikat, jotka ottavat huomioon erilaiset riskiryhmät. Koska matkalta saatujen hiv-tartuntojen määrä on lisääntynyt, pitää matkailijoiden testaamiseen panostaa enemmän, toteaa Hiv-tukikeskuksen testauspalveluista vastaava sairaanhoitaja Sanna Salo.

Hiv-tukikeskus aloittaa matkailijoille suunnattujen hiv-pikatestauspäivien järjestämisen Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Matkaa suunnittelevat tai matkalta palanneet pääsevät maksuttomaan ja nimettömään hiv-pikatestiin ilman ajanvarausta loka-, joulu- ja tammikuussa. Lisäksi ajanvarauksella toimivat hiv-pikatestauspalvelut ovat matkailijoiden käytössä kaikissa Hiv-tukikeskuksen toimipisteissä. Punaisen Ristin Pluspisteet palvelevat Seinäjoella, Kuopiossa, Jyväskylässä ja Joensuussa. Pluspisteissä nimettömään ja maksuttomaan hiv-testiin pääsee aina ilman ajanvarausta.

Hiv-tukikeskuksen matkailijoille suunnatut testauspäivät ilman ajanvarausta:
Tampere (Aleksanterinkatu 29 A 29): 28.10., 25.11. ja 20.1. klo 11–15
Oulu (Isokatu 45 A 14): 29.10., 26.11. ja 21.1. klo 12–17
Helsinki (Unioninkatu 45 K): 30.10., 27.11. ja 22.1. klo 9–15

Viikoilla 43 ja 44 vietetään Matkailuterveyden teemaviikkoja. Terveydenhuollon toimijat ja oppilaitokset osallistuvat kampanjointiin jakamalla Hiv-tukikeskuksen ja Suomen Punaisen Ristin matkailijoille tuottamia Seikkaile turvallisesti -esitteitä ja kondomeja toimipisteissään. Mukana on terveydenhuollon toimijoita, ammattioppilaitoksia ja kouluja 15 eri kaupungista.

Hiv-säätiön/Hiv-tukikeskuksen viestintäsuunnittelija Vilma Pietilä, p. 020 7465 720
Punaisen Ristin hiv/seksuaaliterveystyön koordinaattori Raila Lainejoki p. 020 701 2125

21.10.2013