Päivitä ensiaputaidot ennen kesää ja mökkikautta

Kesällä moni liikkuu paljon ja viettää aikaa kesämökillä. Mökkiä kunnostaessa ja ulkona liikkuessa voi sattua tapaturmia. Punaisen Ristin viikolla (9.-15.5.) muistutamme, että paras tapa ehkäistä tapaturmia on ennakointi ja arjen turvallisuudesta huolehtiminen. Myös ensiaputaidot kannattaa pitää kunnossa.

Toimiiko mökin palo- ja häkävaroitin? Säilytetäänkö työkaluja ja vaarallisia kemikaaleja lasten ulottumattomissa? Lojuuko pihalla lautoja naulat pystyssä? Tietävätkö kaikki mökkivieraat, missä ensiapuvälineitä säilytetään ja mikä on mökin osoite hätätilanteen varalta?

Turvallisuus lähtee omasta varautumisesta. Valtaosa tapaturmista sattuu vapaa-ajalla. Ennen kesälomia kannattaa varmistaa, että ensiaputaidot ovat kunnossa.

- Ensiapukurssilla opetellaan varautumaan tapaturmiin. Esimerkiksi mökin ja sen lähiympäristön vaaranpaikat kannattaa opetella tunnistamaan ja korjata mahdolliset puutteet, sanoo Punaisen Ristin terveydenhuollon suunnittelija Niina Hirvonen.

Varautumiseen kuuluu myös oman uimataidon rehellinen puntarointi ja pelastusliivien käyttö. Päihtyneenä ei kannata uida. Päihteiden käyttö lisää tapaturmien riskiä.

Moni ei ymmärrä sitä, että hukkuminen tapahtuu äänettömästi, Hirvonen sanoo.

Jos tapaturma tai onnettomuus kuitenkin sattuu, on tärkeää osata toimia.

- Hätätilanteessa minuutit ratkaisevat. Ensiapua joutuu usein antamaan itselleen tai läheiselleen, erityisesti mökkioloissa, jossa ammattiavun tulo voi kestää kauan.

Punaisen Ristin viikolla vapaaehtoiset esittelevät ensiaputaitoja

Punaisen Ristin viikolla 9.–15. toukokuuta korostetaan ensiaputaitojen ja turvallisen arjen merkitystä. Punaisen Ristin lähtökohta on, että ihan jokainen osaa auttaa itseään ja läheistään.

Ensiaputaitoihin voi tutustua viikon aikana eri puolilla Suomea. Punaisen Ristin vapaaehtoiset esittelevät ensiaputaitoja ja järjestävät tapahtumia muun muassa Tapaturmapäivänä 13.5. Osa tapahtumista järjestetään yhteistyökumppani S-ryhmän tiloissa. Vapaaehtoiset jakavat myös Arki kunnossa? -listaa, josta voi tarkistaa, kuinka hyvin on varautunut arjen vaaratilanteisiin. Katso lähin tapahtuma kampanjasivuilta www.osaa-auttaa.fi

Ensiaputaitoja voi opetella myös Punaisen Ristin ensiapukurssilla. Kurssilla saa valmiuksia tapaturmien ennaltaehkäisemiseen ja oppii esimerkiksi palovamman ja tukehtumisen ensiapua sekä elvyttämistä. Samalla saa rohkeutta toimia hätätilanteessa.

Vuosittain Punaisen Ristin ensiapuohjelmien mukaisen koulutuksen saa noin 140 000 ihmistä.

Punaisen Ristin kurssille tai toimintaan voi osallistua:

Lue lisää kampanjasivuilta: www.osaa-auttaa.fi
Lue lisää tapaturmien ehkäisystä www.kotitapaturma.fi

Terveydenhuollon suunnittelija Niina Hirvonen, 020 701 2126
Tiedottaja Inka Kovanen, 020 701 2223