Pertti Torstila jatkaa Punaisen Ristin puheenjohtajana

Suomen Punaisen Ristin puheenjohtajaksi on valittu suurlähettiläs Pertti Torstila tänään 11.6. järjestön yleiskokouksessa Helsingissä. Hän on johtanut järjestöä jo kolme vuotta.

Järjestön varapuheenjohtajiksi valittiin Ann-Mari Audas-Willman (Vaasa), Otto Kari (Helsinki) ja Sami Laitinen (Oulu). Hallitukseen valittiin lisäksi Henri Backman (Tampere), Outi Forsblom (Tikkala), Eija Karine (Savitaipale), Katja Kuusela (Espoo), Marju Pihlajamaa (Punkalaidun) ja Markku Suokas (Turku).

Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin Pirkko-Liisa Ollila (Kangasala) ja varapuheenjohtajaksi: Päivi Kuntze (Turku). Lisäksi valittiin valtuuston jäsenet ja heidän varajäsenensä.

Helsingin Finlandia-talossa kokoontuu tänä viikonloppuna yli 1000 Punaisen Ristin toimijaa. Kokouksessa päätettiin myös lähivuosien toiminnan painotuksista.

Torstila sanoo, että turvapaikanhakijat ovat kahden vuoden ajan olleet Punaisen Ristin keskipisteessä, mutta järjestö ei ole yhden asian liike.

- Teemme lukemattomia työtunteja kaikilla inhimillisen avustustyön saroilla omassa maassamme ja maailman kriisialueilla. Ystävätoimintamme parhaimmillaan on vastaus eriarvoisuuden, yksinäisyyden ja syrjäytymisen torjuntaan. Asenteet Suomessa ovat koventuneet. Heikkojen tukemista ei välttämättä nähdä tärkeänä, myönteisenä asiana. Edessä on iso työmaa.

– Suomen Punainen Risti on tulevaisuuden rakentaja, joka ei tyydy nojaamaan menneisyyden menestystarinoihin. 140-vuotisella järjestöllämme on ollut suuri rooli itsenäisen Suomen 100-vuotisessa historiassa. Toimintamme vaiheet kertovat maamme kasvusta köyhästä avuntarvitsijasta vauraaksi hyvinvointiyhteiskunnaksi, jolla on varaa ja halua auttaa muita omassa maassa ja rajojemme ulkopuolella, Torstila muistuttaa.

tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, 040 838 8919, outi.parnanen(at)punainenristi.fi

www.punainenristi.fi: uutiset, Facebook, Twitter: #SPRyleiskokous