Punainen Risti ja Finnkino järjestävät hyväntekeväisyysnäytöksen Everest-elokuvasta

Punainen Risti ja Finnkino järjestävät tiistaina 15. syyskuuta Helsingissä Nepaliin sijoittuvasta Everest-elokuvasta ennakkonäytöksen, jonka tuotto ohjataan Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon.

Vuoden 1996 tositapahtumiin perustuva Everest kertoo maailman korkeimman vuoren Mount Everestin valloitusyrityksestä, jonka aikana lumimyrsky haastaa ryhmän kiipeilijöitä äärirajoilleen. Näytöksen aluksi puhuu Mount Everestillä Nepalissa samaan aikaan ollut ja pelastustöihin osallistunut suomalainen vuorikiipeilijä Veikka Gustafsson.

– Elokuva on todella vaikuttava, vaikka se palautti mieleen myös raskaita muistoja. Nepal on minulle erittäin tärkeä maa, ja jos voin nyt omalla panoksellani auttaa nepalilaisia viime kevään maanjäristyksen jälkeen, teen sen mieluusti, Gustafsson sanoo.

Suomen Punaisen Ristin Everest-näytös järjestetään Helsingissä elokuvateatteri Kinopalatsissa 15.9. klo 17.30. Elokuva esitetään 3D:nä, ja se kestää 121 min. Ikäraja: 12 v.

Näytöksen liput maksavat 20 euroa, ja niiden myynti alkaa perjantaina 4.9. klo 14.00 Finnkinon elokuvateattereissa ja verkkokaupassa. Lisätietoja: www.finnkino.fi

Elokuvan rooleissa nähdään Jason Clarke, Jake Gyllenhaal, Josh Brolin, Keira Knightly ja Emily Watson. Everest saa ensi-iltansa elokuvateattereissa 25. syyskuuta. Katso traileri: https://youtu.be/oTyG91cCL-k

Everest-elokuvan tekijät haluavat tukea Nepalin jälleenrakennusta

Everestiä on kuvattu aidoilla tapahtumapaikoilla Mount Everestin rinteillä ja kiipeilijöiden perusleirissä. Samoille alueille iski viime keväänä tuhoisa maanjäristys, jossa kuoli lähes 9000 ihmistä ja loukkaantui lähes 18 000 ihmistä. Yli 800 000 kotia vaurioitui tai tuhoutui.

Finnkino, Everest-elokuvan tekijät ja elokuvastudio Universal Pictures haluavat tukea maanjäristyksen uhreja. Suomen Punainen Risti pystyi katastrofirahaston turvin auttamaan maanjäristyksen uhreja heti maanjäristyksen jälkeen. Nepaliin on lähetetty Suomesta yli 50 avustustyöntekijää muun muassa terveydenhoidon ja logistiikan tehtäviin. Lisäksi Nepaliin on lähetetty avustustarvikkeita kuten telttoja sekä lääkintätarvikkeita ja varusteita Punaisen Ristin avustusyksiköille ja klinikoille.

- Avun tarve on Nepalissa edelleen valtava, vaikkei maa näy enää uutisissa. Vähitellen Punainen Risti siirtyy avustustarvikkeiden jakelusta ja terveydenhoidosta kohti jälleenrakennusvaihetta, joka vie vuosia. Suomen Punainen Risti myös kouluttaa nepalilaisia varautumaan tuleviin katastrofeihin, sanoo Punaisen Ristin kansainvälisen katastrofiavun päällikkö Andreas von Weissenberg.

Katastrofirahaston keräys jatkuu Nälkäpäivänä

Katastrofirahastoon kerätään rahaa myös Nälkäpäivänä 17.–19. syyskuuta. Katastrofirahaston avulla autetaan luonnonkatastrofien ja konfliktien uhreja maailmalla ja äkillisten onnettomuuksien uhreja Suomessa.

Nälkäpäivään voi lahjoittaa:

• Soittamalla numeroon 0600 12220 (20,28 € + pvm/mpm)
  • Lähettämällä tekstiviesti SPR numeroon 16499 (15€ / viesti)
  • Netissä osoitteessa www.nälkäpäivä.fi
  • MobilePay:lla, numeroon 040 135 88 00
  • Tilille: FI06 2219 1800 0680 00, viesti: Nälkäpäivä

Lisätiedot lehdistölle

Suomen Punainen Risti:
Varainhankinnan päällikkö Anna Laurinsilta, p. 020 701 2196
Kansainvälisen katastrofiavun päällikkö, Andreas von Weissenberg, p. 020 701 2035

Everest-elokuva:
Finnkinon teatterilevitys