Punainen Risti kertoo ensiapuvinkkejä Jyväskylän matkakeskuksessa

Suomen Punaisen Ristin ensiapukurssit täyttävät 130 vuotta 9.3.

Punainen Risti esittelee ensiapukoulutusta ja ensiaputuotteita Jyväskylän matkakeskuksessa maanantaina 9.3. klo 9–15. Esittelyä järjestetään etenkin junien lähtö- ja saapumisaikoina, ja kaikki ohikulkijat ovat tervetulleita tutustumaan ensiapuun.

Paikalla on Punaisen Ristin ensiavun ja terveystiedon kouluttaja sekä vapaaehtoisia ensiapuryhmäläisiä. He esittelevät defibrillaattorin käyttöä. Halukkaat voivat osallistua Testaa ensiaputietosi –testiin ja osallistua ensiapulaukun arvontaan.

Lisäksi Punaisen Ristin myymälässä, Ailakinkatu 5, on tarjolla kahvia ja kakkua asiakkaille ja ensiavusta kiinnostuneille klo 10–18. Myymälässä on myös pieniä ensiapunäytöksiä pitkin päivää.

Ensimmäisellä ensiapukurssilla 20 rautatieläistä

Punaisen Ristin tempaus järjestetään ensiapukoulutuksen juhlavuoden kunniaksi. Ensimmäinen Punaisen Ristin ensiapukurssi järjestettiin Helsingin rautatieasemalla 9.3.1885. Kurssille osallistui 20 rautatieläistä. Ajatus siitä, että ensiaputaitoja alettiin opettaa muillekin kuin terveydenhuollon ammattilaisille, oli uusi ja esimerkillinen. Kurssi alkoi kello 7 aamulla ja maksoi kolme markkaa oppilaalta. Oppilaiden tuli mieluiten olla ”ainakin luku- ja kirjoitustaitoisia”.

Suomalaiset osallistuvat aktiivisesti ensiapukursseille, vuosittain Punaisen Ristin ohjelmien mukaisilla kursseilla kouluttautuu 130 000–150 000 ihmistä.

Lisätietoa:

Länsi-Suomen piirin ensiapukoulutuksen päällikkö Anne Heiskanen p. 0400 775 479

Länsi-Suomen piirin ensiavun ja terveystiedon kouluttaja Sari Reinikainen, p. 040 352 2020

Punainenristi.fi