Punaisen Ristin päihdetyön vapaaehtoiset päivystävät Qstockissa

Suomen Punaisen Ristin päihdetyön vapaaehtoiset pitävät huolta juhlijoista Oulun Qstockissa 27.- 28.7. Päihdetyön vapaaehtoiset kiertelevät festarivieraiden joukossa ja tarjoavat apuaan. He kertovat päihteiden haitoista ja auttavat tarvittaessa löytämään muita auttavia tahoja.

– Tavoitteena on, että kaikilla olisi hauska ja turvallinen festaripäivä. Vapaaehtoisten tehtävänä ei ole tuomita ketään, sanoo Punaisen Ristin päihdetyön suunnittelija Piia Jounila .

– Vapaaehtoisten kanssa voi halutessaan jutella päihteisiin liittyvistä huolista. Monet nuoret ovat tulleet esimerkiksi kertomaan, että ystävien tai vanhempien päihteidenkäyttö surettaa, Jounila kertoo.

Päihdetyön vapaaehtoiset jakavat Särkyvää-settiä, joka sisältää tietoa muun muassa päihteistä, ensiavusta, virustartunnoista ja rikoksista. Vapaaehtoiset tunnistaa sinisistä liiveistä, joissa on Punaisen Ristin tunnus.

Kaikki Punaisen Ristin vapaaehtoiset ovat täysi-ikäisiä ja tehtäväänsä koulutettuja. Tänäkin vuonna vapaaehtoisia on mukana yli 60 kesätapahtumassa ympäri Suomea.

Päihdetyön suunnittelija Piia Jounila, puh. 040 589 5778