Punaisen Ristin tapahtumatori Gimis avautuu tiistaina – ilmaisia ämpäreitä kaikille ensiavusta kiinnostuneille

Voisiko ensiavussa käytettävästä kolmioliinasta tehdä vaikka turbaanin? Tule kertomaan oma vinkkisi ja hakemaan itsellesi valkoinen Gimis-logolla varustettu ämpäri.

Helsingin Kansalaistorilla järjestettävä Gimis tarjoaa 6.–11.6.2017 maksutonta tekemistä aina ikäihmisten päivätansseista lasten nallesairaalaan ja sirkustyöpajoihin. Tapahtuma aukeaa tiistaina 6.6. kello 11 ja avajaisia juhlitaan kello 17, jolloin esiintyvät Stadin slangikuoro ja Avionin prinssi.

Gimiksen teemat vaihtelevat päivittäin ja tiistain teema on ensiapu- ja valmiustoiminta. Paikalla on myös pelastuskoiria. Tapahtumaan tulevat voivat tulla kertomaan, millaisia käyttötarkoituksia he löytävät kolmioliinalle. Jaamme valkoisia ämpäreitä 600 ensimmäiselle, kertoo tapahtumakoordinaattori Liina Sipilä Helsingin ja Uudenmaan piiristä.

Avajaispäivä huipentuu kello 18 alkavaan yhteiseen ämpärijumppaan, minne voi tulla vaikkapa oman Gimis-ämpärin kanssa. Jumpan vetää taukoliikuntaa työpaikoille tarjoava Cuckoo Workout.

Ämpärin värivalinta ei ole sattumaa. Valkoinen ämpäri on sienestäjän ja marjastajan paras kaveri silloin, kun eksyy. Valkoinen väri erottuu metsässä parhaiten etsijöiden silmiin, Sipilä sanoo.

Tiistaina Gimiksessä alkavat kaikille avoimet ja maksuttomat auttajakurssit. Kurssi kestää tunnin, ja sen aikana voi opetella ensiavun perusteita, kuten kylkiasentoon laittamista ja verenvuodon tyrehdyttämistä. Auttajakurssit alkavat aina tasatunnein tiistaista lauantaihin kello 11–13, 14–19 ja sunnuntaina 11–13 ja 14–16.

Tule kahvittelemaan ja viettämään aikaa

Gimiksessä voi tutustua järjestön monipuoliseen toimintaan ensiapukoulutuksesta ystävävälitykseen ja keräyksistä katastrofiapuun. Hyvän elämän eväät -kahviossa on tarjolla ilmaista kahvia ja mehua. Ostoksia voi tehdä esimerkiksi Punaisen Ristin kierrätystavaratalo Kontin pop-up-myymälässä.

Gimis on osa järjestön 140-vuotisjuhlaa ja yleiskokousta, joka järjestetään Finlandia-talolla 10.–11.6.2017. Joka kolmas vuosi järjestettävässä kokouksessa Punainen Risti päättää seuraavien vuosien toiminnasta ja valitsee järjestölle puheenjohtajan, varapuheenjohtajat, hallituksen ja valtuuston.

Katso koko ohjelma: www.gimis.info

Tapahtumakoordinaattori Liina Sipilä, p. 040 642 8270, liina.sipila@punainenristi.fi

Tiedottaja Mari Mäkinen, p. 020 701 2223, mari.makinen@punainenristi.fi