Punaisen Ristin vapaaehtoiset auttavat Blockfest-festivaalilla

Punaisen Ristin ensiavun sekä hiv- ja seksuaaliterveystyön vapaaehtoiset päivystävät Blockfest-festivaalilla Tampereella perjantaina ja lauantaina 19.–20. elokuuta.

Ensiavun vapaaehtoiset huolehtivat juhlijoiden ensiavusta koko tapahtuman ajan. Noin 20 vapaaehtoista kiertää kumpanakin päivänä alueella ja auttaa Punaisen Ristin ensiapupisteellä. Ensiapupiste sijaitsee Ratinan stadionilla.

– Blockfest on yksi kesän suurimmista Punaisen Ristin ensiapupäivystyksistä Tampereella. Punainen Risti on huolehtinut tapahtuman ensiavusta jo useana vuotena, ja autettujen määrä on ollut keskimäärin 200 hengen tuntumassa, kertoo ensiapupäivystyksen johtaja Minna Luoma Suomen Punaisen Ristin Tampereen osastosta.

Ensiapuryhmä hoitaa juhlijoiden pienet haavat ja vammat. Tarvittaessa vapaaehtoiset tilaavat paikalle ammattiapua. Ensiavun vapaaehtoiset tunnistaa punaisista ensiapuliiveistä.

Festivaalilla on myös Kesäkumi-kampanjan seksikioski. Kioskille voi tulla juttelemaan mistä vain seksiin liittyvästä tai esimerkiksi suorittamaan kondomiajokortin. Seksikioski sijaitsee YleX:n pisteellä päälavan edustalla. Lisäksi Punaisen Ristin hiv-ja seksuaaliterveystyön vapaaehtoiset kiertävät alueella keskustelemassa juhlijoiden kanssa ja jakamassa kesäkumeja.

Kaikki Punaisen Ristin päivystävät vapaaehtoiset ovat täysi-ikäisiä ja tehtäväänsä koulutettuja. Punaisen Ristin festaripäivystäjät auttavat kesäisin kymmenissä tapahtumissa eri puolilla Suomea.

Ensiapupäivystyksen johtaja Minna Luoma, Punaisen Ristin Tampereen osasto, p. 040 738 7488.