Punaisen Ristin vapaaehtoiset opastavat turvaseksiasioissa Turussa Maailman aids-päivänä 1.12.

Maailman aids-päivää vietetään 1.12., ja sen tavoitteena on lisätä ihmisten tietoisuutta hivistä ja aidsista sekä kampanjoida hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyn ja hiv-positiivisten oikeuksien puolesta. Tärkeä osa ennaltaehkäisyä on hiv-testaus.

– Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan hiv-testaus johtaa turvallisempaan seksikäyttäytymiseen riippumatta siitä, onko testitulos negatiivinen vai positiivinen. Testiin meno siis ennaltaehkäisee tartunnan saamista, kertoo Punaisen Ristin hiv- ja seksuaaliterveystyön koordinaattori Raila Lainejoki .

Nopea hakeutuminen testiin mahdollistaa myös hoidon aloittamisen aikaisessa vaiheessa, ja ehkäisee taudin tartuttamista muihin. THL:n mukaan noin puolet hiv-tartunnoista todetaan vasta kun virus on jo pitkälle edennyt.

Turussa Maailman aids-päivänä järjestetään kaikille avoin kävelykatutapahtuma Yliopistonkatu 24:n edustalla kello 14–17. Tapahtumassa kynttilöistä sytytetään teemapäivää symboloiva punainen nauha. Punaisen Ristin koulutetut hiv- ja seksuaaliterveyden vapaaehtoiset neuvovat hiviin ja turvalliseen seksiin liittyvissä asioissa, ja paikalla on lisäksi vapaaehtoisia jakamassa glögiä ja kondomeja.

Punaisen Ristin hiv- ja seksuaaliterveystyön vapaaehtoiset kertovat seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveydestä esimerkiksi festareilla ja kouluissa. Lisäksi vapaaehtoiset päivystävät Punaisen Ristin hiv-neuvontapuhelimessa.

Maailman aids-päivän toteuttavat yhteistyössä Hiv-säätiö / Hiv-tukikeskus, Positiiviset ry, Pro-tukipiste ry, Seta ry, SHAS ry, sosiaali- ja terveysministeriö, Suomen lähetysseura, Suomen Punainen Risti ja Väestöliitto.

Lue Maailman aids-päivästä ja katso tapahtumat ympäri Suomea: www.maailmanaidspaiva.fi

Hiv- ja seksuaaliterveystyön koordinaattori Raila Lainejoki , Punainen Risti, p. 020 701 2125, raila.lainejoki@punainenristi.fi

Ensiavun ja terveydenhuollon ohjelmapäällikkö Minna Rautanen , Punaisen Ristin Varsinais-Suomen piiri, p. 020 701 2404, minna.rautanen@punainenristi.fi