SPR haluaa koululaiset ensiaputaitoisiksi

Jokainen peruskoululainen saa ensiapukoulutuksen. Tähän huimaan tavoitteeseen tähtää Suomen Punainen Risti seuraavina vuosina. Näin päätettiin järjestön yleiskokouksessa tänään 11.6. Helsingissä.

Järjestön yli 400 äänivaltaista edustajaa olivat yksimielisiä ensiaputaitojen merkityksestä. Kuka tahansa meistä tarvitsee näitä taitoja kotona, koulussa, töissä, matkoilla, missä tahansa. Koulutus ohjaa myös ennakoimaan vaaroja ja havaitsemaan muutakin avuntarvetta.

Tänä vuonna Punainen Risti ja Lähi-Tapiola kouluttavat 30 000 koululaista Sankarikoulutuksella. Lisäksi SPR haluaa laajentaa omaa yläkoulujen ensiapuopetustaan ensi vuonna.

Punaisen Ristin suunnitelmat linkittyvät koulujen opetussuunnitelmien tavoitteisiin aktiivista kansalaisesta. Koulussa opitaan elämää varten.

Aktiiviset kansalaiset saavat lisää muutakin tekemistä. Terveyspisteet ovat vapaaehtoisvoimin toimivia neuvontapisteitä. Tällä haavaa niitä on 80 ja niissä tavataan noin 10 000 ihmistä vuodessa. Tulevina vuosina niitä lisätään.

Myös ystävätoiminnan tarve kasvaa ja tarjonta monipuolistuu. Koulutetut vapaaehtoiset käyvät edelleen kodeissa, palvelutaloissa ja vastaanottokeskuksissa. Verkossa toimiva ystävätoiminta saa jo tänä kesänä uusia ulottuvuuksia, kun Minecraft-peliin avataan oma serveri. Ystävätoiminnalla vähennetään yksinäisyyttä, jota jopa viidesosa suomalaisista kokee.

Lisätietoja: tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, 020 701 2220/040 838 8919, outi.parnanen(at)punainenristi.fi