SPR Maailman pakolaispäivänä: Pakolaisten ja siirtolaisten ihmisarvoa kunnioitettava

Suomen Punainen Risti muistuttaa Maailman pakolaispäivänä 20.6., että pakolaisten ja siirtolaisten ihmisarvoa on kunnioitettava.

Tänä vuonna kymmenet tuhannet siirtolaiset ovat matkustaneet oman henkensä vaarantaen Välimeren yli Eurooppaan. Siirtolaiset joutuvat jättämään kotinsa löytääkseen turvaa, paremman tulevaisuuden tai yksinkertaisesti saadakseen takaisin ihmisarvonsa.

Italian Punainen Risti päivystää joka päivä satojen vapaaehtoisten voimin jokaisessa maan satamassa. Viime vuonna se auttoi yli 140 000 siirtolaista, joista yhä useammat ovat naisia ja yksin tulleita lapsia. Vapaaehtoiset ja työntekijät antavat ensiapua, jakavat ruokaa ja vettä sekä järjestävät kuljetuksia lähialueen sairaaloihin.

Inhimillisen kärsimyksen vähentämisen kestävät ratkaisut ovat lähtömaissa. Humanitaarisen avun ja kehitysyhteistyön keinoin oloja voidaan parantaa niin, että entistä harvemmat ovat pakotettuja lähtemään vaaralliselle matkalle kohti parempaa elämää. Tämä työ vie kuitenkin aikaa ja tilanne Välimerellä vaatii myös nopeita toimia.

YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n mukaan vuoden 2015 alussa maailmassa oli 960 000 ihmistä, jotka tarvitsevat kansainvälistä suojelua, mutta vain 80 000 uudelleensijoituspaikkaa vuosittain. Punainen Risti suosittelee EU-maita lisäämään pakolaisten sijoituspaikkojen määrää.

Kun pakolaiset saapuvat Suomeen ja aloittavat elämän uudessa ympäristössä, tärkeintä on panostaa alkuvaiheen tukeen. Kotoutumisen onnistuminen, erityisesti kielitaidon ja työllistymisen varmistaminen, vaatii valtion, kuntien ja kansalaisyhteiskunnan yhteistyötä. Hyvään elämään kuuluu myös eläminen ilman pelkoa ja ympäristön turhia ennakkoluuloja, siitä olemme vastuussa me kaikki.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Ilpo Kiiskinen, puh. 0500 211 261