Suomen tulli -ohjelmassa esiintynyt Golalah Lotfollahi saa Punaisen Ristin tunnustuksen

Punainen Risti jakaa Rasisminvastaisella viikolla Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustuksia yhteisöille ja yksittäisille henkilöille, jotka ovat edistäneet ihmisten yhdenvertaista kohtelua. Uudellamaalla tunnustuksen saa iranilaissyntyinen tullitarkastaja Golalah Lotfollahi. Hän on tullut tutuksi suurelle yleisölle televisio-ohjelmasta Suomen Tulli.

– Persoonallisella, ennakkoluulottomalla ja iloisella asenteellaan hän on pystynyt vähentämään ennakkoluuloja. Tv-ohjelmassa Golalah Lotfollahi eli Lola näytti ammattitaitonsa ja antoi Suomen valtion virkamiehelle totuttua monipuolisemmat kasvot, perustelee pakolais- ja monikulttuurisuustyön suunnittelija Vesa Kukkamaa Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piiristä.

Lapsena Suomeen muuttanut Lotfollahi on loistava roolimalli nuorille. Hänellä on laaja kulttuurinen yleissivistys, mikä helpottaa yhteistyötä eri taustoista tulevien ihmisten kanssa. Kurditaustaisena naisena Lotfollahi on myös onnistunut saavuttamaan työkavereiden varauksettoman arvostuksen perinteisellä miehisellä alalla tullissa.

Euroopan äärioikeistoa tarkasteleva ruotsalaiskirjailija Suomeen

Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piiri tarjoaa aamukahvit ennakkoluuloisille YK:n rasisminvastaisena päivänä 21.3. kello 8.30–11 Eurooppa-salissa. Samalla Punaisen Ristin pääsihteeri Kristiina Kumpula luovuttaa Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustuksen. Lisäksi tilaisuudessa julkistetaan Suomen Punaisen Ristin toimijoille tehdyn asennekyselyn tulokset. Kyselyssä selvitettiin rasisminvastaisuutta järjestötyössä.

Keskustelua alustaa ruotsalainen toimittaja ja kirjailija Lisa Bjurwald , joka käsittelee teoksissaan rasismia ja äärioikeistoa Euroopassa. Bjurwaldia voi haastatella tilaisuuden jälkeen kello 11–12.

Punaisen Ristin tiedottaja Mari Mäkinen, puh. 020 701 2223, mari.makinen@punainenristi.fi

Punaisen Ristin pakolais- ja monikulttuurisuustyön suunnittelija Vesa Kukkamaa, puh. 020 701 2365, vesa.kukkamaa@punainenristi.fi