Tuhannet uudet auttajat ovat Punaisen Ristin lahja 100-vuotiaalle Suomelle

Punainen Risti juhlii pyöreitä vuosia samaan aikaan itsenäisen Suomen kanssa. 140 vuotta täyttävä järjestö tarjoaa juhlavuotensa kunniaksi kaikille avoimia ja maksuttomia auttajakursseja, joilla voi oppia hyödyllisiä arkielämän ensiaputaitoja.

– Punainen Risti on läpi historiansa korostanut jokaisen mahdollisuutta auttaa. Yhteiseen juhlavuoteen sopii hienosti ajatus, että voimme yhdessä tehdä tulevaisuuden Suomesta turvallisemman, sanoo Punaisen Ristin viestintäjohtaja Ilpo Kiiskinen.

Tunnin kestäviä kursseja järjestetään ympäri Suomea ja niihin voi osallistua niin lapset kuin aikuisetkin. Kurssilla opitaan muun muassa haavojen sitomista ja kylkiasentoon laittamista. Tavoitteena on kouluttaa tuhansia uusia auttajia ympäri maata.

– Asetimme vuoden alussa kovan tavoitteen. Pyrimme siihen, että saamme vapaaehtoistemme voimin koulutettua 10 000 uutta auttajaa. Tavoitteena on järjestää vuoden aikana auttajakursseja kaikkialla Suomessa. Näin kerromme, että Punainen Risti ja vapaaehtoistoiminta on lähellä ihmisiä, Kiiskinen kertoo.

Hyppää historian vietäväksi Punaisen Ristin viikolla

Auttajakurssien lisäksi Punaisen Ristin vapaaehtoiset järjestävät Auttajia 140 vuotta -näyttelyitä. Valokuvapainotteinen näyttely vie aikamatkalle, jossa kerrotaan, mitä järjestö on tehnyt Suomessa ja ulkomailla edistääkseen ihmisten terveyttä, ensiaputaitoja, sosiaalista hyvinvointia ja valmiutta kohdata onnettomuuksia. Punainen Risti toimi Suomessa jo ennen itsenäistymistä. Toiminnan ripeydestä kertoo, että ensimmäinen kenttäsairaala lähetettiin Turkin sotaan vuonna 1877 kaksi kuukautta toiminnan aloittamisen jälkeen.

– Tärkeintä on, että olemme vastanneet suomalaisen yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin. Juhlavuosi on mahdollisuus katsoa tulevaisuutta ja varautua vastaamaan tarpeisiin myös tulevaisuudessa, painottaa Kiiskinen.

Punaisen Ristin viikolla 8.–14.5.2017 juhlitaan järjestön pitkää ikää ja monipuolista työtä kautta historian. Maailmanlaajuisesti viikkoa vietetään järjestön perustajan Henry Dunant’n syntymän (8.5.1828) kunniaksi.

Seuraa Suomen Punaisen Ristin juhlavuotta verkkosivuillamme https://www.punainenristi.fi/juhlavuosi ja sosiaalisessa mediassa #punainenristi140

Juhlavuoden auttajakursseista ja Auttajia 140 vuotta -näyttelyistä saa lisätietoa kaikista Punaisen Ristin piiritoimistoista: https://rednet.punainenristi.fi/branches

Punaisen Ristin viestintäjohtaja Ilpo Kiiskinen, p. 020 701 2015, ilpo.kiiskinen@punainenristi.fi

Tiedottaja Mari Mäkinen, p. 020 701 2223, mari.makinen@punainenristi.fi