Työnteko ei enää suojaa köyhyydeltä – Hyvä Joulumieli -keräys tukee lapsiperheitä

Vähävaraisille lapsiperheille suunnattu Hyvä Joulumieli -keräys käynnistyy 20.11. Suomen Punainen Risti ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto jakavat keräyksen tuotoilla tänä vuonna ennätykselliset 22 000 lahjakorttia. Tuen tarve on suuri, sillä pitkittynyt talouden alamäki lisää lapsiperheiden ahdinkoa.

Työnteko ei enää välttämättä suojaa köyhyydeltä. Lapsiperheköyhyyden taustalla on usein työttömyys, mutta silppu- ja osa-aikatyön yleistyttyä köyhyys koskee yhä useammin myös työssäkäyviä perheitä.

– Työmarkkinoiden muutoksen lisäksi perhe-etuuksien heikentyminen vaikeuttaa pienituloisten lapsiperheiden arkea. Lapsilisän taso on nyt 30 prosenttia pienempi ja myös kotihoidon tuen taso on huomattavasti matalampi kuin 20 vuotta sitten. Erityisen tukalassa asemassa ovat yksinhuoltajaperheet, sanoo Mannerheimin Lastensuojeluliiton johtava asiantuntija Esa Iivonen.

Tällä hetkellä 117 000 lasta eli lähes 11 prosenttia kaikista Suomessa asuvista lapsista asuu pienituloisissa kotitalouksissa. Yksinhuoltajaperheiden lisäksi tukalinta on usein monilapsisilla perheillä.

Lapset ovat eriarvoisessa asemassa

Suomalaisten lapsiperheiden toimeentulo näyttää jakautuvan yhä jyrkemmin. Osalla menee taloudellisesti erittäin hyvin, osa taas joutuu kamppailemaan tullakseen toimeen.

– Perheen pienituloisuus eriarvoistaa lapsia. Lapsi saattaa jäädä yksin tai joutua kiusatuksi, jos hänellä ei ole mahdollisuutta osallistua vaikkapa maksullisiin harrastuksiin, kavereiden syntymäpäiville tai luokkaretkille, sanoo Suomen Punaisen Ristin ystävätoiminnan suunnittelija Varpu Salmenrinne.

Lapsiperheiden pitkittynyt taloudellinen ahdinko saattaa johtaa vakavaan syrjäytymiseen, jonka vaikutukset ulottuvat sukupolvien yli.

– Hyvä lapsuus syntyy turvallisesta ja välittävästä kodista, mutta myös riittävistä aineellisista resursseista. Näiden resurssien turvaamisen pitäisi olla hyvinvointiyhteiskunnan ydintä, vetoaa Varpu Salmenrinne.

Tavoitteena ennätystulos

Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hyvä Joulumieli -keräys järjestetään tänä vuonna 19. kertaa. Keräys toteutetaan yhteistyössä Ylen aamu-tv:n, Yle Radio Suomen ja Yle Radio Vegan kanssa.

Tavoitteena on kerätä ennätykselliset 1 540 000 euroa. Punaisen Ristin osastot ja MLL:n yhdistykset tekevät tiivistä yhteistyötä neuvoloiden, sosiaalitoimen sekä seurakunnan diakoniatyön kanssa lahjakortin saavien perheiden valinnassa.

Hyvä Joulumieli -keräykseen lahjoitetuilla rahoilla hankitaan 22 000 lahjakorttia, joilla vähävaraiset tai muuten vaikeassa elämäntilanteessa olevat lapsiperheet voivat ostaa ruokatarvikkeita jouluksi. Arvoltaan 70 euron suuruiset lahjakortit käyvät kampanjaan osallistuvien kumppaneiden eli K-ruokakauppojen, Lidlin ja S-ryhmän toimipisteissä.

Keräys alkaa perjantaina 20.11.2015 ja jatkuu 24.12.2015 saakka. Avajaispäivänä Ylen aamu-tv lähettää ohjelman Helsingin päärautatieasemalta kello 7-9, ja tilaisuudessa esiintyy oopperalaulaja Waltteri Torikka. Yle kertoo Hyvä Joulumieli -keräyksestä lähetyksissään päivittäin 24.12. asti.

Näin keräykseen voi osallistua:

· Keräystili: FI17 1596 3000 2020 20. Kirjoita viestikenttään HJM
· Keräyspuhelin: 0600-16555 (10,01€ / puhelu + pvm/mpm)
· Tekstiviestilahjoitus: Tekstiviesti HJM numeroon 16499 (10 € / tekstiviesti)

Keräyslupa:

Poliisihallituksen lupa nro POL-2014-6944/30.7.2014. Keräysaika 30.7.2014 - 31.12.2015 koko maassa lukuun ottamatta Ahvenanmaata. Ålands landskapsregering, lupa nro ÅLR 2014/9086/3.12.2014.

Lisätiedot:

Punaisen Ristin ystävätoiminnan suunnittelija Varpu Salmenrinne, puh. 020 701 2166, varpu.salmenrinne@punainenristi.fi
Punaisen Ristin varainhankinnan koordinaattori Regina Laurén, puh. 020 701 2199, regina.lauren@punainenristi.fi
Punaisen Ristin tiedottaja Inka Kovanen, puh. 020 701 2223, inka.kovanen@punainenristi.fi
Mannerheimin Lastensuojeluliiton tiedottaja Tiina Tuominen, puh. 075 3245 580, tiina.tuominen@mll.fi

www.facebook.com/hyvajoulumieli
www.punainenristi.fi/hyva-joulumieli
www.mll.fi/hyva_joulumieli

Valokuva: Hyvä Joulumieli -keräys järjestetään tänä vuonna 19. kerran. Kuvaaja: Hanna Linnakko / Suomen Punainen Risti