Israel-raamattuseminaari: Messiaaninen liike kasvaa kaikesta huolimatta

Report this content

Israel-raamattuseminaari ja Israel-lähetyksen 90-vuotisjuhla järjestetään Suomen Raamattuopistossa 28.–30.11.2014.

Miten meidän tulisi ymmärtää Raamatun lupaukset Israelille? Toteutuvatko ne historiassa vai onko ne ymmärrettävä hengellisinä vertauskuvina kristillisestä kirkosta? Entä miten suhtautua Israelin valtioon ja Lähi-idän poliittisiin ratkaisuihin? Israel-raamattuseminaarissa pohditaan Israelin paikkaa Jumalan pelastussuunnitelmassa ja sitä, kuinka tältä pohjalta voidaan ymmärtää Raamattua.

Aiheisiin johdattaa seminaarissa Israelin messiaaninen juutalainen Alec Goldberg. Hän toimii Jerusalemin Caspari-keskuksen Israelin työn johtajana.

- Israelia tarkastellaan seminaarissa raamatulliselta kannalta, ei niinkään poliittisesti, kertoo Kylväjän kotimaan työn johtaja Hanna Lindberg, joka aiemmin työskenteli Jerusalemin Caspari-keskuksessa.

- Venäjän-juutalaisena Alec Goldbergillä on kokemusta hengellisessä ja kulttuurisessa vähemmistössä elämisestä, itsekin seminaarissa luennoiva Lindberg lisää.

Tapahtumassa juhlitaan myös suomalaisen Israel-lähetyksen 90-vuotistaivalta. Pitkäaikainen lähetti ja Israel-työn sihteeri Heikki Nurminen valottaa työnteon, oppimisen, ilon ja siunauksen historiaa.

Hanna Lindberg kuvailee, että 90 vuoden Israel-lähetys on pitänyt monet suomalaiset kiinni Raamatussa.

- Yhteytemme Israeliin ja siihen, mitä Jumala siellä tekee, pakottaa meidät edelleen ottamaan kantaa, mitä Raamattu sanoo tuosta maasta ja kansasta.

- Yhteys Israelin-työhön on osaltaan suojellut suomalaisia kristittyjä myös räikeältä antisemitismiltä, Lindberg uskoo.

- Vaikka Israelista uutisoidaan lähinnä sotaan liittyviä asioita, Jumala kuitenkin toimii siellä ja messiaaninen liike kasvaa. Israel-raamattuseminaarissa on mahdollisuus tavata tämän kehityksen ytimessä työskenteleviä ihmisiä.

Lauantain iltajuhlaan tuo tervehdyksensä Suomen ensimmäinen Israelin kunniakonsuli Fredrik Ekholm ja sunnuntain päätöstilaisuudessa musisoi juuri uuden äänitteen julkaissut laulava pianovirtuoosi Hillel Tokazier.

Seminaari järjestetään yhteistyössä Lähetysyhdistys Kylväjän kanssa.

Katso ohjelma osoitteesta sro.fi.

Suomen Raamattuopiston Säätiön julistusjohtaja
Pekka Heiskanen