Jari Sinkkonen: Riipuvuudet suurin uhka nykyajan lapsille

Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen totesi seminaarissaan Hengellisillä syventymispäivillä, että nykyajan lapset ylikuormittuvat ja ovat alttiita addiktioille. Poikia koukuttavat pelit ja tyttöjä sosiaalinen media.

- Se maailma, jossa lapset tänään elävät, on ihan uskomaton, Sinkkonen päivitteli.

- Erilaiset riippuvuudet ovat heille suurin uhka. En itse pelaa digipelejä, mutta psykoterapiatyöskentelyssä olen päässyt aika hyvin jyvälle niistä. Ne ovat tosi hauskoja ja monet niistä ovat hyödyllisiä.

- Mutta väkivaltaisia pelejäkin löytyy, ja ne ovat ongelma. Ei ole todellakaan tervettä, kun pelissä eläydytään psykopaatti-murhaajan rooliin.

Sinkkosen mukaan väkivaltapelit aiheuttavat huomattavaa stressiä, moraalin muuttumista ja jopa makeanhimoa.

- Siis ei se nyt niin mene, että väkivaltapelejä pelannut menisi heti hankkimaan aseen ja losauttaisi sillä. Mutta mieli askartelee pelin maailmassa pelaamisen jälkeenkin. Muutokset tapahtuvat viiveellä.

- Meidän vanhempien tehtävä on puuttua tällaiseen.

Erityisesti tyttöjä koukuttaa Sinkkosen mukaan sosiaalinen media. Whatsapp-palvelussa pitää päivystää öisinkin, jos ei halua joutua yhteisön ulkopuolelle.

- 14-vuotias tyttö kertoi minulle lähettäneensä kolmen kuukauden aikana yhteensä 33 000 Whatsapp-viestiä.

- Tämä on omituista ja sairasta. Tällainen ei tee kenenkään mielelle hyvää.

Digitaalisen elämäntavan myötä lapset ja nuoret ylikuormittuvat, koska he saavat liikaa ärsykkeitä. Sinkkonen kertoo, että emme ymmärrä riittävän hyvin nuoren ihmisen kehittymätöntä keskushermostoa.

- Lapsi ei ole pienoisversio aikuisesta. Kaksivuotiaalla on sata triljoonaa synapsia eli hermosoluyhteyttä. Sitten ne alkavat vähentyä. Ne joita, ei käytetä, häviävät. On siis hyvin tärkeää, miten lapsen kanssa eletään. Lapsen pitää ennen kaikkea saada läheisyyttä ja lohdutusta.

Sinkkonen neuvoo, että lapsen kanssa pitää "olla, tutustua ja rupatella". Vanhempien ei tule etukäteen tietää lapsensa asioita, vaan niitä pitää kysyä lapselta itseltään.

- Tällainen selvän ottaminen on hyvää kasvatusta.

- Lapsi ei voi kokea mitään parempaa kuin että hänen vanhempansa ovat hänestä vilpittömän kiinnostuneita.

Digiähkyyn Sinkkonen tarjoaa lääkkeeksi muun muassa harrastuksia.

- Nyt lapsemme ovat liian ohjattuja ja ohjelmoituja. Tarvitaan harrastuksia ja leikkiä. Leikin maailmassa kaikki on mahdollista eikä kukaan kuole tai mene rikki. Lasten pitää saada juosta metsässä räkä poskella, Sinkkonen sanoi.

Suomen Raamattuopiston Hengelliset syventymispäivät jatkuvat Helsingissä Johanneksenkirkossa ja Cygnaeuksen koululla huomenna 30.8.

Radio Dei lähettää ohjelmaa syventymispäiviltä vielä sunnuntaina klo 10–11.

Katso tarkemmat tiedot osoitteesta syventymispaivat.fi

09 5123 9189 tai lauri.vartiainen@sro.fi

Tiedottaja