Marja-Terttu Tolamon syntymän 100-vuotisjuhlat Raamattuopistolla

Marja-Terttu Tolamo ei ollut virallisesti Raamattuopiston toiminnanjohtaja, mutta käytännössä hän johti opistoa rautaisella otteella Urho Muroman ja Raimo Mäkelän johtajakausien välillä.Tolamon elämäntyötä juhlitaan Suomen Raamattuopistolla Helmikuun 21. päivänä. Tapahtumassa Tolamoa muistetaan muun muassa kirjailijana, Israel-aktiivina ja Raamattuopiston perustajajäsenenä.

Ohjelmaan kuuluu myös seppeleen lasku Tolamon haudalle.

Tolamo kirjoitti kasapäin hengellisiä runoja, joista monet tunnetaan myös lauluina, muistaa Tolamon aikana Raamattuopiston kanttorina toiminut Mikko Nurmi. Nurmen mukaan Tolamo hoiti virallisesti kustannustoimittajan tehtäviä mutta vaikutti voimakkaasti myös hallinnossa.

- Tolamo oli mukana jo kun Raamattuopisto perustettiin vuonna 1945, ja hän toimi Urho Muroman ”oikeana kätenä”.

- Tolamon ulkoinen olemus antoi sydämellisen kuvan. Taustalla oli persoona, joka ihastutti ja vihastutti, Nurmi kertoo.

Nurmi kertoo, että Tolamo oli perehtynyt syvällisesti muun muassa psalmeihin.

- Runojensa kautta hän toi sanomansa esille.

- Usein kun Joulusanomaa suunniteltiin, vakituinen kysymys oli, löytyisikö siihen jotakin laulua. Niitä varten etsin Tolamon runoista tekstejä, joita sävelsin.

- Tolamon runot ovat hyvin hengellisiä ja kieleltään hyviä tekstejä. Ylitse muiden on ehkä yksi hänen tunnetuimmista lauluistaan, Reino Alhon säveltämä ”Ah, johto Herran on parhain mulle”, Nurmi arvioi.

Olet tervetullut muistelemaan ja kiittämään Jumalaa Marja-Terttu Tolamon elämän työstä. Lauantain ruokailuihin osallistuvia pyydetään ystävällisesti ilmoittautumaan etukäteen.

Katso tapahtuman ohjelma osoitteesta sro.fi

09 5123 9110, timo.junkkaala@sro.fi