Olavi Peltola: ”Armo on yksinomaan meidän ulkopuolellamme”

Suomen Raamattuopiston Hengelliset syventymispäivät käynnistyivät torstaina Helsingin Temppeliaukion kirkossa. 86-vuotissyntymäpäiväänsä viettänyt rovasti Olavi Peltola puhui tapahtuman avaustilaisuudessa Jumalan armosta.

- Armo on jotain, joka on yksinomaan meidän ulkopuolellamme, Jumalan sydämessä ja mielessä. Armon vaikutukset taas ovat yksinomaan meissä, meidän sydämessämme ja mielessämme, Peltola eritteli.

- Jollei tätä eroa pidetä selvänä, menetämme kyvyn uskoa Jumalan armoon ja antaudumme etsimään armon vaikutuksia meissä itsessämme. Silloin armosta tuleekin yksi itsekeskeisyyden muoto ja uskova vähitellen kadottaa lohdun ja rohkeamielisyyden. Hän vajoaa lainorjuuteen.

Peltolan mukaan Pyhä Henki auttaa ihmistä vaikuttamalla hänessä synnintuntoa.

- Synnintunto on Jumalan huolenpidon vaikutusta, vaikka silloin koemme olevamme sanoinkuvaamattoman kaukana Jumalasta, Peltola sanoi.

- Nyt Pyhä Henki haluaa kiinnittää katseemme Kristuksen ristiin, näyttää meille, että syntimme ovat Kristuksen päällä ja vakuuttaa, että me saamme siksi kaikki syntimme anteeksi.

Peltola tähdensi evankeliumin olevan siinä, että ”me keskellä omaa täydellistä epäpuhtauttamme olemme puhtaat Kristuksessa huolimatta kaikesta synnistämme”.

- Armon vaikutusta on se, että saamme katsoa Jumalan sydämeen ja nähdä siellä armon loistavan meitä kohtaan, Peltola jatkoi.

- Jumala on rakastanut meitä Pojassaan ikuisuudesta asti, hän rakastaa Kristuksen uhrissa Golgatalla, hän rakastaa Jeesuksen vanhurskaudessa, hän rakastaa meitä Jeesuksen veren puhdistamana, sillä hän rakastaa meitä Jeesuksen haavoissa. Jumala rakasti meitä jo silloin kun vielä olimme Kristuksen ristin vihollisia ja jumalattomia, Peltola rohkaisi Roomalaiskirjettä siteeraten.

Temppeliaukion kirkossa kuultiin myös muun muassa todistuspuheenvuoroja sekä Higher Ground -kuoron konsertti.

Hengelliset syventymispäivät jatkuvat Helsingissä 28.-30.8.

Radio Dei lähettää ohjelmaa syventymispäiviltä lauantaina klo 10–19.30 ja sunnuntaina klo 10–11.

Katso tarkemmat tiedot osoitteesta syventymispaivat.fi

09 5123 9189 tai lauri.vartiainen@sro.fi

Tiedottaja