Raamattuopisto juhlii sunnuntaina 19.4. Timo Junkkaalan elämäntyötä

Suomen Raamattuopiston toiminnanjohtaja Timo Junkkaala jää huhtikuun lopussa eläkkeelle. Hänen elämäntyötään muistellaan ja juhlitaan kaikille avoimessa tilaisuudessa sunnuntaina 19.4. Junkkaala on työskennellyt Raamattuopistolla vuodesta 1993 lähtien. Uutena toiminnanjohtajana aloittaa Lauri Vartiainen.

Juhlapäivä käynnistyy Kauniaisissa kello 11 alkavalla messulla, jossa Timo Junkkaala saarnaa. Elämäntyön juhla alkaa omakustanteisen lounaan jälkeen kello 13.30.

- Ohjelma on minulle yllätys. Vain lauluehdotuksia olen pyynnöstä antanut, juhlittava paljastaa.

Vuonna 1948 syntynyt Timo Junkkaala vihittiin papiksi vuonna 1973. Teologian tohtoriksi hän väitteli 1986.

Parikymmentä vuotta Suomen Ev.lut. Opiskelija- ja Koululaislähetyksessä työskenneltyään Junkkaala tuli Raamattuopiston rehtoriksi 1993 ja alkoi pian hoitaa myös Diakin yksikönjohtajan tehtäviä.

Titteli vaihtui Suomen Raamattuopiston toiminnanjohtajaksi vuonna 2005.

Timo Junkkaalalle luterilainen ristin teologia on aina ollut keskiössä - Lutherin sanoin: ”Usko syntien anteeksiantamukseen saa aikaan sen mikä muuten on mahdotonta.”

- Opisto on keskittynyt Raamattuun ja sen opettamiseen. Rukoilemme paljon yhdessä. Hyvä yhteishenki tukee työnäkyä.

Ilon aiheita ei ole tarvinnut etsiä. Niitä ovat nyt esimerkiksi opistoelämää rikastuttava musiikkilinja sekä maahanmuuttajien raamattukoulu.

- Saamme radio-ohjelmistamme paljon myönteistä palautetta. Laajentunut kustannustoiminta on korkeatasoista, myös Elämä-lehden uudistus. Uutta on rakennettu sekä Kauniaisiin että Vuokattiin, hän luettelee.

Timo Junkkaalasta piti tulla uskonnonopettaja, mutta hän ehti olla tehtävässä vain vuoden.

- Sen jälkeen en ole kirjoittanut hakupapereita. Elämäntyötäni on ollut vastata kutsuihin myöntävästi ja toivoa, että niiden esittäjät ovat tienneet, mitä tekevät!

Timo Junkkaala jää eläkkeelle Suomen Raamattuopiston toiminnanjohtajan ja Perussanoma Oy:n toimitusjohtajan tehtävistä, mutta jatkaa Perusta-lehden päätoimittajana.

Raamattuopiston toiminnanjohtajana aloittaa Lauri Vartiainen ja Perussanoma Oy:n toimitusjohtajana Juha Vähäsarja.

Mahdolliset haastattelupyynnöt suoraan Timo Junkkaalalle:

timo.junkkaala@sro.fi, 050 545 8446