Raamatunopetusakatemia alkaa tammikuussa: ”On synti opettaa Raamattua kuivasti”

Kansan Raamattuseura, Kansanlähetys ja Suomen Raamattuopisto aloittavat tammikuussa 2015 yhteisen Raamatunopetusakatemian. Uutuuskurssi on tarkoitettu papeille, teologian opiskelijoille, lähetystyöntekijöille ja kaikille raamatunopetustyöstä kiinnostuneille.

- Kyse on ammatillisesta jatkokoulutuksesta. Kurssi on prosessi, jossa opettajat ja osallistujat ovat oppimassa toisiltaan. Vaikka puhun ammatillisuudesta, toivon, että sellaisetkin, jotka ovat vasta-alkajia raamattuopetuksen saralla, kiinnostuisivat kurssista, kurssin johtaja, teologian tohtori Eero Junkkaala tarkentaa.

Junkkaalan mukaan raamatunopettajien kurssin tavoite on ”rohkaista ja valmentaa raamatunopettajana toimivia ja sellaiseksi aikovia opettamaan Raamattua omaa persoonaansa käyttäen sekä nostaa säännöllinen raamatunopetus voimavaraksi kirkossamme”.

- Yliopistokoulutuksen antamien eväiden lisäksi Raamattua opettavan on joka tapauksessa hankittava itse lisätietoa ja valmennusta, jotta voisi opettaa Raamattua asiantuntevasti ja kiinnostavasti.

- Jokainen osallistuja on vuoden kuluttua parempi raamatunopettaja kuin kurssille tullessaan, Junkkaala lupaa.

- Pyrimme rohkaisemaan ja valmentamaan toisiamme vaativiinkin raamatunopetustehtäviin. Tällaisia ovat esimerkiksi pitkät raamattuluentosarjat, joissa käydään kokonaisia Raamatun kirjoja läpi.

Raamatunopetusakatemia sisältää kolme viikonloppukoulutusta ja kuusi yhden arkipäivän mittaista opetuskertaa. Viikonloput pidetään Kauniaisissa, Vivamossa ja Ryttylässä.

- Kurssin aikana tentitään tai referoidaan kuusi kirjaa, joissa käsitellään Raamatun taustamaailmaa, Raamatun tuntemusta, systemaattista teologiaa, apologiaa sekä sielunhoitoa ja ihmistuntemusta. Jokainen kurssilainen pitää ainakin yhden harjoitusraamattutunnin. Pidämme tärkeänä myös hyvän puhetaidon oppimista.

Junkkaalan lisäksi kurssin suunnittelutiimiin kuuluvat päätoimittaja Leif Nummela (SEKL), koulutusjohtaja, pastori Mikko Matikainen (KRS) sekä vararehtori, pastori Lauri Vartiainen (SRO). Luennoitsijoina toimii useita seurakuntapappeja, yliopiston opettajia sekä kristillisten järjestöjen työntekijöitä.

Raamatunopetusakatemian ensimmäinen jakso alkaa Suomen Raamattuopistossa 30.1.2015. Osallistujiksi valitaan hakemusten perusteella 30 kurssilaista. Hakemus lähetetään 15.10.2014 mennessä sähköpostilla osoitteeseen eero.junkkaala@sro.fi tai postitse osoitteella Eero Junkkaala, Turkismiehenkuja 6 A 9, 00370 Helsinki. Kutsu kurssille ilmoitetaan 30.10.2014.

Lisätiedot ja hakuohjeet:

raamatunopetusakatemia.fi