Teologiset opintopäivät: Ovatko herätysliikkeet jumittuneet perinteeseen?

Teologian tohtori Teemu Kakkuri kärjisti Teologisten opintopäivien esitelmässään, että herätysliikkeet tarjoavat nykyään muutoksen sijaan turvallisuutta.

- Vaikuttaisi karkeasti yleistäen siltä, että nykyisissä herätysliikkeissä on luovuttu yrittämästä vaikuttaa epäuskoisten ihmisten kääntymiseen, Kakkuri sanoi.

- Kun evankelioimistyössä ei kohdata evankelioitavia, aletaan puhua evankeliumista, hän jatkoi.

Kirjapaja julkaisi syksyllä kirkkohistorioitsija Kakkurin teoksen Suomalainen herätys, jossa käydään laajasti läpi herätysliikkeiden historiaa maassamme. Teologisilla opintopäivillä Kakkurin otsikko oli ”Herätysliikkeitä vai perinneliikkeitä?”

- Herätysliikkeen olemukseen kuuluu perinteen vaaliminen, Kakkuri pohjusti.

Menneisyyden herätysten muistelemisesta on kuitenkin hänen mukaansa tullut monessa liikkeessä ”itse asia”.

- Viime kesän herättäjäjuhlien puheista melkoinen osa käsitteli Wilhelmi Malmivaaraa tai Paavo Ruotsalaista. Eivätkös ne ole kuolleita molemmat?

Kakkuri vertasi herätysliikkeiden nykytilaa jääkiekkojoukkueeseen, joka ”laittaa pitkän kiekon vastustajan päätyyn, mutta kukaan ei lähde perään tekemään maaleja”.

- Osittain tämä johtuu ryminäevankelioimisen krapulasta. Kansanlähetyskin pyysi anteeksi hengellistä väkivaltaa ja uusien vahinkojen tekemistä varotaan.

- Osittain tämä johtuu kristillisten järjestöjen rakenteista Ylläpitävää toimintaa täytyy olla paljon, koska eletään vähenevien ja vanhenevien kannattajien varassa. Eteenpäin heittäytyvän toiminnan tilalle tulee rakenteita vahvistavaa toimintaa. Se vaikuttaa myös sananjulistuksen sisältöön, Kakkuri analysoi.

Hänen mukaansa herätysliikkeiden retoriikassa korostuu turvallisuus.

- ”Saamme ystävät kalliit jäädä turvallisesti armon suojaan” voisi olla minkä tahansa liikkeen puhetta. Puheissa ei pyritä vaikuttamaan muutosta vaan pitäytymään vanhaan.

- Näin on tahdottu tietysti torjua teologista liberalismia, mutta samalla säilyttämisestä on tullut hyve ja ilmapiiristä uninen.

Kakkurin mielestä herätysliikkeet ovat nyt hieman ”hajanaisia ja tehottomia”. Syynä tähän on niiden ”monitouhuisuus”. Lääkkeeksi Kakkuri tarjoaa keskittymistä ydintehtävään.

- Pitääkö kristillisten järjestöjen olla koko valikoiman tavarataloja? Eivätkö ne voisi keskittyä Raamatun opettamiseen ja maallikkojulistukseen?

- Meillä ei ole keinoja eikä valtuuksia synnyttää uusia herätyksiä, mutta voimme vaikuttaa olemassa olevan järjestötoiminnan linjauksiin, Kakkuri sanoi.

Perusta-lehden teologiset opintopäivät järjestettiin Suomen Raamattuopistossa Kauniaisissa 2.-4.1. Tapahtuman pääluennoitsijana oli Uuden testamentin professori Craig A. Evans Kanadasta. Teologisille opintopäiville toivat terveisensä myös Inkerin kirkon piispa Aarre Kuukauppi ja Viron kirkon uusi arkkipiispa Urmas Viilma. Piispan kyselytunnilla yleisökysymyksiin vastasi kenttäpiispa Pekka Särkiö.

Raamattuopiston vararehtori
09 5123 9189, lauri.vartiainen@sro.fi