Urmas Viilma: Viron kirkon nykypäivä on Euroopan tulevaisuudenkuva

Viron evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa Urmas Viilma kertoi Hengellisillä syventymispäivillä, että Virossa ei pohdita, onko kirkko konservatiivinen vai liberaali.

- Kirkon jäsenmäärä näyttää paremminkin rehellisen ja alastoman kuvan todellisten uskovien määrästä, joille evankeliumi Kristuksen lunastustyöstä on henkilökohtaisesti merkityksellinen, Viilma kuvaili.

Hän kertoi, että Viron kirkko on viimeisen viidentoista vuoden aikana menettänyt kolmasosan jäsenistään. Vuonna 2014 Viron evankelis-luterilaisella kirkolla oli 156 000 kastettua jäsentä, joista 30 000 maksoi jäsenmaksua.

- Kristittyjä on Viron täysi-ikäisestä väestöstä noin kolmasosa, Viilma arvioi.

- Virossa ihmisten suhtautuminen kirkkoon on positiivinen tai hyväntahtoisen neutraali. Ihmisten luottamus kirkkoon on suuri. Tietämättömyys ja  perehtymättömyys kuitenkin lisääntyvät, ja siksi myös vieraannutaan kirkosta, hän jatkoi.

- Viroa voi kutsua lähetysmaaksi. Virossa työskentelee luterilaisen kirkon kutsumana miltei 20 ulkomaisten lähetysjärjestöjen lähettämää lähetystyöntekijää.

Viilman mukaan Viron kirkon tilanne kuvaa samalla Euroopan tulevaisuutta.

- Euroopan vanhojen valtioiden kirkot ovat sellaisesta tilanteesta vielä aika kaukana mutta silti liikkeellä samaan suuntaan. Jäsenmäärä vähenee, mutta ihmisten luontainen uskonnollisuus säilyy.

"Eurooppaa ja koko maailmaa hallitseva epävakaisuus" voi arkkipiispan mukaan kuitenkin parhaimmillaan tuoda ihmiset takaisin kirkkoon.

- Historiallinen kokemus vahvistaa, että kun maailma on rauhaton ja tulevaisuus epävarma, kirkosta tulee se linnoitus, johon tullaan. Siksi kirkon tärkein tehtävänä on olla läsnä.

- On mahdollista, että syvenevä pakolaiskriisi ja sotatila Ukrainassa tai myös Lähi-idässä voisi tuoda ihmiset takaisin Jumalan luokse. On tietysti myös olemassa uhka, että ihmiset ovat unohtaneet tien kirkkoon, tai että kirkko ei kykene enää vastaamaan nykyajan ihmisten vaatimuksiin.

- Kirkkoa ja kristillistä opetusta ei ole mahdollista aina muokata ihmisen maun mukaiseksi, Viilma totesi.

Hän painotti, että ennen kaikkea kirkossa täytyy pitää huolta siitä, että ihmiset "kiinnittyvät iankaikkiseen elämään".

- Pitäessämme kiinni uskostamme Jumalan pelastussuunnitelman toteutumiseen, Kristuksen ristinkuolemaan ja ylösnousemiseen sekä Pyhän Hengen jatkuvaan työhön kirkossamme, voimme olla varmoja, että olemme kiinnittyneet iankaikkiseen elämään.

Arkkipiispa Urmas Viilman lisäksi Hengellisille syventymispäiville osallistuu myös Viron kirkon lähetystyön keskuksen johtaja Leevi Reinaru. Reinaru pitää lauantaina klo 11.30 seminaarin aiheesta Kristinusko totalitarismin puristuksessa. Reinarun seminaari järjestetään Cygnaeuksen koululla, kuten muutkin Syventymispäivien seminaarit.

Helsingin Temppeliaukion kirkon perjantai-illassa puhui Arkkipiispa Viilman lisäksi myös Suomen Raamattuopiston Säätiön julistusjohtaja Pekka Heiskanen. Tilaisuuden toisessa osassa veisattiin Viisikielinen-laulukirjan kauneimpia kappaleita kansanmusiikkiyhtyeen säestyksellä.

Hengelliset syventymispäivät jatkuvat Helsingissä 29.-30.8.

Radio Dei lähettää ohjelmaa syventymispäiviltä lauantaina klo 10–19.30 ja sunnuntaina klo 10–11.

Katso tarkemmat tiedot osoitteesta syventymispaivat.fi

09 5123 9189 tai lauri.vartiainen@sro.fi

Tiedottaja