Ahvenanmaa pääsi maakoodistandardiin

Standardisoimisliitto on julkaissut suomeksi kansainvälisen standardisoimisjärjestön ISOn uusitun maakoodistandardin ISO 3166-1. Siinä on kaksi- ja kolmikirjaiminen tunnus sekä kolminumeroinen koodi kaikille itsenäisille valtioille ja eräille muille alueille. Standardin edellinen painos oli vuodelta 1997.

Standardiin on lisätty mm. Montenegron tunnus ME. Ei-itsenäisten alueiden joukosta löytyy standardista nyt myös Ahvenanmaa, jonka tunnus on AX.

Standardissa kerrotaan nyt myös kunkin maan omakielinen nimi ja viralliset kielet. Standardin tunnus on Suomessa SFS-EN ISO 3166-1.

Kaksikirjaimista maakoodia käytetään mm. internetin osoitteissa. Kansainvälisessä postiliikenteessä kaksikirjaimista maakoodia käytetään useissa maissa postinumeron edessä. Suomen kaksikirjaiminen tunnus standardissa on FI.

Standardin on suomentanut SFS:n Tietohuoltokomitean työryhmä.

Suomen Standardisoimisliitto SFS
Osastoinsinööri Kati Heiskanen
Tiedottaja Jyrki Alanko

Yrityksestä

Suomen Standardisoimisliitto SFS ry toimii standardisoinnin keskusjärjestönä maassamme. Liitto laatii standardeja yhteistyössä eri alojen yhteisöjen kanssa. Se julkaisee työn tulokset SFS-standardeina.