dot.com sai kilpailijan - Uusi Internet-tunnus ”eu” yleistyy vauhdilla

Tunnus ”eu” Internetin sähköpostiosoitteissa ja kotivuosoitteissa otettiin käyttöön huhtikuussa 2006 ja se on saanut suuren suosion. Euroopan unioni muutti kaikki Internet-osoitteensa eu-päätteisiksi 9. toukokuuta. Aloitteen tunnuksen käyttöönotosta teki EU:n Lissabonin huippukokous vuonna 2000. Tällä halutaan korostaa Euroopan roolia tietoyhteiskunnassa ja sähköisessä kaupankäynnissä ja lisätä Euroopan kilpailukykyä.

Internet-osoitteissa käytetään joko standardin SFS-EN ISO 3166-1 mukaisia kaksikirjaimisia maatunnuksia tai yleisiä tunnuksia. Suomen maatunnus on ”fi” ja fi-päätteisiä osoitteita myöntää Viestintävirasto. Käytössä on runsaat 130 000 fi-päätteistä osoitetta. Käytössä on paljon myös yleisiä tunnuksia kuten ”com”, ”int” ja ”org”, jotka eivät ole maasidonnaisia. Ylivoimaisesti eniten on käytössä com-päätteisiä osoitteita, runsaat 58 miljoonaa kappaletta. Tunnus ”eu” voidaan myöntää vain Euroopan unionissa asuvalle henkilölle tai EU:ssa toimivalle yritykselle. Eu-tunnuksia on käytössä runsaat 2,2 miljoonaa kappaletta. Suomessa on jo käytössä yli 8 000 eu-päätteistä Internet-osoitetta.

Eu-tunnuksella voidaan korostaa organisaation eurooppalaisuutta. Standardisoimisliitosta kerrotaan, että esimerkiksi Belgiassa päämajaansa pitävä eurooppalainen standardisoimisjärjestö CEN otti käyttöön uuden www-osoitteen www.cen.eu 1. marraskuuta. Samalla järjestö muutti sähköpostiosoitteet muotoon etunimi.sukunimi@cen.eu. Vanhat osoitteet toimivat kuitenkin rinnalla siirtymäajan.

Suomen Standardisoimisliitto SFS
Tiedottaja Jyrki Alanko
Puh. (09) 1499 3374

Yrityksestä

Suomen Standardisoimisliitto SFS ry toimii standardisoinnin keskusjärjestönä maassamme. Liitto laatii standardeja yhteistyössä eri alojen yhteisöjen kanssa. Se julkaisee työn tulokset SFS-standardeina.