Suomalaisten turkistilojen toimintajärjestelmä saa ulkopuolisen arvioijan

Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitossa (STKL) on tehty omavalvontaan perustuvaa turkistilojen sertifiointia neljä vuotta. Tähän mennessä sertifiointi on perustunut liiton omavalvontaan sekä kunnan- ja läänineläinlääkärien tekemiin vuosittaistarkastuksiin. Perjantaina 9.10. alkavassa valtakunnallisessa nahkanäyttelyssä Vantaan Fur Centerissä runsaat sata uutta turkistilaa saa sertifikaatin, joka on jo lähes 500 turkistilalla.

Maailmassa ainutlaatuista tilasertifiointia kehitetään jatkossa kansainvälisillä ISO-standardeilla ja se tullaan sertifioimaan ISO 9001- ja ISO 14001-standardien perusteella. STKL on tehnyt sopimuksen Inspecta Sertifiointi Oy:n kanssa sertifiointiarvioinnin toteuttamisesta. Hyvinvoinnin turvaaminen eläimen koko elinkaaren aikana, turkistilaympäristön moitteettomuus ja tuottajan ammattitaito sekä niistä kertyvän tiedon jatkuva dokumentointi ovat sertifioinnin perusta. Sertifiointiarvioinnin tarkoituksena on saada riittävä näyttö siitä, että turkistilojen toiminta vastaa tilojen omia kuvauksia ja standardin vaatimuksia. Sertifiointiarvioinnin päätteeksi todetaan arvioinnin tulos, suositellaanko sertifikaatin myöntämistä, tarvitaanko korjaavia toimenpiteitä tai uusinta-auditointia. Arvioinnin päätteeksi turkistila saa kirjallisen arviointiselosteen ja poikkeamaraportit. Näiden pohjalta tila voi jatkaa toimintansa kehittämistä edelleen. - Kansainväliset, turkismateriaalia käyttävät huippumuotitalot edellyttävät raaka-aineelta jäljitettävyyttä. Turkiseläintuotannon ulkopuolinen, kolmannen osapuolen sertifiointi on hyvä keino toiminnan todentamiseen, STKL:n toiminnanjohtaja Tuula Dahlman sanoo. Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry:n ja Turkistuottajat Oyj:n valtakunnallinen nahkanäyttely, joka on myös tuottajien laatukilpailu, järjestetään 56. kerran 9.-10.10.2009. Tapahtuma kokoaa Vantaan Fur Centeriin runsaat 600 turkiseläinkasvattajaa eri puolilta Suomea, muista Pohjoismaista ja Puolasta.