Ilmastonmuutoksen aiheuttamat kriisit uhkaavat lasten hyvinvointia kehitysmaissa

Ilmastonmuutos vaikeuttaa jo nyt kehitysmaiden ihmisten perustarpeiden kuten veden, ruoan ja energian saantia, muistuttaa Suomen World Vision Kööpenhaminan ilmastokokouksen huipentuessa loppuviikosta. – Toivomme maailman päättäjiltä oikeudenmukaista ilmastosopimusta, joka ottaa huomioon tulevien sukupolvien perusoikeuden ruokaan, terveyteen ja turvaan lisääntyvän kuivuuden ja äärimmäisten sääilmiöiden keskellä, toteaa yhteiskuntasuhteiden päällikkö Sami Lahdensuo. Tällä hetkellä 24 000 lasta kuolee joka päivä ennen viidettä syntymäpäiväänsä. Aliravitsemus on merkittävin taustatekijä yli kolmasosassa näistä kuolemista. Ilmastonmuutos uhkaa pahentaa tilannetta entisestään, kun viljelykelpoinen maa vähenee ja puhtaan veden saatavuus vaikeutuu. Lämpötilan nousu ja siitä johtuvat kriisit lisäävät myös yhteiskunnallisia jännitteitä ja ruokkivat konflikteja yhteisöjen sisällä, muuttoliikettä ja pakolaisuutta. – Esimerkiksi Luoteis-Keniassa vakava ruokariisi on lisännyt karjavarkauksia sekä ihmishenkiä vaatineita kiistoja vedestä ja laidunmaista. Konkreettiset ja pikaiset toimet ilmastopolitiikan tiukentamiseksi ovat parasta mahdollista kriisien ja konfliktien ennaltaehkäisyä, Lahdensuo sanoo. Kööpenhaminan ilmastokokouksessa on tavoitteena sopia jatkosta Kioton ilmastosopimukselle, jonka voimassaolo päättyy vuonna 2012. Valtioiden päämiehet kokoontuvat Kööpenhaminaan loppuviikosta. Lisätiedot: Sami Lahdensuo yhteiskuntasuhteiden päällikkö Suomen World Vision 040 5072852 sami.lahdensuo@worldvision.fi