Puuroa ministeri Väyryselle

Suomen World Vision lahjoitti ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyryselle lautasellisen puuroa. Puurolahja muistuttaa ministeriä siitä, että globaalit kriisit, kuten ruokakriisi, koettelevat kovimmin kehitysmaiden lapsia ja muita helposti syrjäytyviä ryhmiä. Jatkuvasta nälästä kärsivien määrä on tänä vuonna ylittänyt ensimmäistä kertaa miljardin ihmisen rajan. Arviolta 3 miljoonaa alle 5-vuotiasta lasta kuolee vuosittain aliravitsemuksesta johtuviin syihin. Lapsikuolleisuuden vähentämiseen keskittyvästä YK:n vuosituhattavoitteesta on täytetty vasta kolmasosa. – Lapset, naiset ja vammaiset ovat maailman haavoittuva enemmistö. Suomen toteuttamaan kehitysyhteistyöhön tarvitaan selkeämpää vastuunjakoa ja ohjeistusta siitä, kuinka heidän oikeutensa huomioidaan esimerkiksi ruokakriisiin tai kauppapolitiikkaan liittyvissä ratkaisuissa, sanoo Suomen World Visionin yhteiskuntasuhteiden päällikkö Sami Lahdensuo. Järjestöjen yhteinen Älä unohda maailman enemmistöä -kampanja vaatii ns. läpileikkaavien teemojen parempaa huomioimista Suomen kehitysyhteistyössä. Teemoja on kolme: lasten ja muiden helposti syrjäytyvien ryhmien oikeuksien edistäminen, tasa-arvon vahvistaminen ja hiv/aidsin vastainen taistelu. Ministerille annettu puuro kuuluu Suomen World Visionin lahjakaupan eettisiin lahjoihin. Sen avulla ehkäistään kehitysmaiden lasten aliravitsemusta ja parannetaan perheiden ruokaturvaa. Ministeri Väyrynen saa kaikilta kampanjassa mukana olevilta kansalaisjärjestöiltä lahjan. Suomen World Visionin vuoro on tänään 22.10. Lue lisää Kepan koordinoimasta Älä unohda maailman enemmistöä -kampanjasta: http://www.globbarit.fi/tempaukset/maailman_enemmisto Lisätietoja: Sami Lahdensuo yhteiskuntasuhteiden päällikkö Suomen World Vision 040 507 2852 www.worldvision.fi