Ruokapula Keniassa koskettaa etenkin lapsia

Vakava ruokakriisi koettelee Kenian luoteis- ja pohjoisosia. Nälänhädästä kärsii noin neljä miljoonaa ja ruoanpuutteesta jopa kymmenen miljoonaa kenialaista. Suomen World Vision on parantanut ruokaturvaa kriisialueisiin kuuluvassa Baringossa kuluneen vuoden aikana ulkoasiainministeriön ja yksityisten lahjoittajien tuella. Tilanne alueella on pahentunut, sillä tänäkin vuonna sateet ovat viivästyneet ja sadot on monin paikoin menetetty useita kertoja peräkkäin. Sekä ihmiset että eläimet kärsivät ruoan puutteesta. Samaan aikaan perusruokana käytetyn maissin hinta on kolminkertaistunut lyhyessä ajassa. - Nälästä kärsivien määrä on puolessa vuodessa lähes kaksinkertaistunut. Nyt jo 70 000 ihmistä tarvitsee ruoka-apua Baringossa, Suomen World Visionin erityisasiantuntija Ulla Tervo kertoo. Aliravitsemus on uhka etenkin alle 2-vuotiaille, joiden fyysinen ja psyykkinen kehitys on herkimmillään. Ravintoaineiden puute johtaa myöhempiin ongelmiin ja vastustuskyvyn heikentyminen voi olla kohtalokasta. Baringossa ruokapulaa lievitetään perinteisellä ruoanjakelulla ja kouluruokailulla. Lisäksi lapsille on erityinen ravitsemusohjelma, jossa on kerrallaan satoja vakavasti lisäravinnon tarpeessa olevia lapsia. Yli 400 lasta on jo saatu palautettua takaisin normaalipainoiseksi. – Haluamme lisätä lapsille järjestettävää ruokailua siten, että apu ehtii perille ennen kuin aliravitsemus muuttuu vakavaksi, päättää Tervo. lisätietoja: Ulla Tervo, erityisasiantuntija Suomen World Vision puh. (09) 6818 3070 ulla.tervo@worldvision.fi www.worldvision.fi Faktalaatikko: - Oikeus ruokaan on ihmisoikeus, YK:n ihmisoikeuksien julistus, artikla 25 (1948) - Maailmassa menehtyy lapsi joka kuudes sekunti puutteellisen ravinnon takia. - World Vision avustaa kaikissa maailman mittavissa humanitaarisissa operaatioissa ja avustusjärjestöllä on keskeinen rooli Euroopan Unionin humanitaarisessa yhteistyössä. - Suomen World Vision kerää varoja avustustyöhön Baringossa, lue lisää Baringon tilanteesta: www.worldvision.fi/media tai www.katastrofi.fi