adidas lopettaa muovipussien käytön

Muoviset adidaksen kauppakassit jäävät pian historiaan, sillä yritys lopettaa kesäkuuhun mennessä niiden käytön omissa jälleenmyyntiliikkeissään. Muutoksen seurauksena adidakselta poistuu vuositasolla noin 70 miljoonan muovikassia. Muovipusseista luopuminen on adidakselle tärkeä osa yrityksen kestävän kehityksen työtä.

Osoituksena sitoutumisestaan kestävän kehityksen työhön adidas Group on päättänyt vaihtaa kaikki liikkeissään käyttämänsä muovipussit paperikasseihin. Muutos toteutetaan maailmanlaajuisesti ja uudistus on valmis viimeistään kesäkuussa 2016. Muovipussien poistaminen koskee adidaksen omien liikkeiden lisäksi suurinta osaa sen jälleenmyyntiliikkeistä.

Päätöksen myötä adidakselta jää käyttämättä vuositasolla noin 70  miljoonaa muovipussia. Yrityksellä on yli 14 000 liikettä ympäri maailman.

adidaksen kansainvälisestä myynnistä vastaavan hallituksen jäsen Roland Auschel toteaa, että sitoutuminen kestävään kehitykseen näkyy myös yrityksen tuotekehityksessä. ”Kehitämme jatkuvasti kierrätettäviä materiaalia tuotteisiimme. Haluamme myös ottaa myös kuluttajat mukaan tälle matkalle. Käytännössä tämä näkyy myymälöissä siten, että henkilökunta on ohjeistettu kysymään erikseen asiakkailta, tarvitsevatko nämä paperikassia ennen kuin pakkaamme tuotteet. Vähentämällä ostoskassien määrää, pienennämme yrityksemme hiilijalanjälkeä. Tämä auttaa meitä tulemaa entistä paremmaksi kestävän kehityksen yritykseksi.”

adidas group on saanut säännöllisesti tunnustusta kestävän kehityksen investoinneistaan. Vuonna 2015 adidas oli mukana 16:nnen perättäisen kerran mukana Down Jonesin kestävän kehityksen indeksillä. Tämän vuoden alussa adidas Group sijoittui viidenneksi Maailman 100 merkittävimmän kestävän kehityksen yhtiön listalla. Listauksesta vastasi Corporate Knights ja Maailman talousfoorumi.