Valosuunnittelu merkittävässä roolissa Slush Asiassa – suomalainen Sun Effects debytoi valaisinvalmistajana

Suomalainen valosuunnitteluyritys Sun Effects debytoi valaisinvalmistajana Slush Asiassa Tokiossa. Valon ja varjon leikki on merkittävä osa Slushin visuaalista konseptia myös Tokiossa.

Tiedote 12.5.2016
Julkaisuvapaa heti

Tokiossa järjestettävässä Slush Asia -konferenssissa esitellään Riku Souraman suunnitteleman valaisinsarjan ensimmäinen osa, Kukka-pöytävalaisin. Sourama on paremmin tunnettu Sun Effects -valosuunnitteluyrityksen järjestelmäasiantuntijana. Sarjassa toistuvat ratasmainen muotoilu, jonka avulla valo voidaan kohdentaa eri tavoin. Kukka-valaisimesta turhat osat on karsittu pois.

“Prototyyppi lojui työpöydälläni vuoden päivät, kunnes aika julkaisulle oli oikea. Nyt nähtävät toisen vaiheen prototyypit valmistettiin viikossa 3D-mallista valmiiksi tuotteeksi”, Sourama kertoo.

Slush on tunnettu teknisestä toteutuksestaan ja valoshow’staan. Tokion tapahtumassa visuaalisilla ratkaisuilla on haluttu ilmentää valon ja varjon suhdetta.  Huomio kiinnittyy merkittäviin yksityiskohtiin, joista kokonaisuus on muodostettu.

“Slush-tapahtumien tunnelma on hämärä, mutta lämmin. Haluamme ‘syleillä pimeyttä’, sillä elämän pitää myös tuntua valoisalta, eikä vain näyttää siltä”, toteaa konferenssin visuaalisesta suunnittelusta vastaava Jenni Kääriäinen.

Souraman Kukka-valaisimien lisäksi Tokion tapahtumaan tuodaan 100 käsintehtyä lyhtyä. Lyhdyt ovat olleet merkittävä osa Slush Asia -tapahtuman tilasuunnittelua. Ne muodostavat yhtenäisen valomeren, mutta ovat jokainen myös yksilöllisiä käsintehtyjä esineitä. Osa lyhdyistä nähtiin jo viime marraskuussa Slushissa Helsingissä ja osan ovat valmistaneet kansainväliset taideopiskelijat LUX Helsinkiä varten.

Slush on noussut Euroopan johtavaksi kasvuyritystapahtumaksi, joka on laajentunut myös Aasian markkinoille. Slush Asia järjestetään toista kertaa Tokiossa 13.-14.5.2016. Sun Effects on toiminut Slushin visuaalisena yhteistyökumppanina vuodesta 2011.

Sun Effects Oy

Kati Kuusisto