Kysely: Yritykset panostavat IT-infrastruktuuriensa toimintavarmuuteen

30.9.2014 - SUSEn® toimeksiannosta tehty kansainvälinen kysely* osoittaa, että yritykset aikovat panostaa seuraavan 12 kuukauden aikana IT-infrastruktuuriensa toimintavarmuuteen. Kyselyyn osallistuneista tietohallinnon ammattilaisista kolme neljästä pitää tärkeänä tavoitteena IT-infrastruktuuria, jossa alasajoja ei tarvitse tehdä eivätkä järjestelmät kaadu tärkeimpien työkuormien osalta. Kyselyn mukaan tietohallinnon tahtotila ja todellisuus eivät kuitenkaan kohtaa, sillä peräti 89 prosenttia uskoo joutuvansa kokemaan kriittisimpien työkuormiensa hallittuja sekä hallitsemattomia alasajoja.

Yli puolet (54 %) vastaajista kertoo, että heidän organisaatiossa ollaan parhaillaan toteuttamassa IT-infrastruktuurin toimintavarmuutta edistävän strategian toimeenpanovaihetta. Lähes joka viidennellä (17 %) on strategia toimintavarmuuden parantamiseksi, mutta sen toimeenpanoa ei ole vielä käynnistetty. 55 prosenttia aikoo parantaa vikasietoisuutta uudistamalla käytössä olevia laitteita. Toiseksi eniten (42 %) sai mainintoja sovellusten päivittäminen sekä vaihtaminen. Käyttöjärjestelmien toiminnallisuuksia aikoo parantaa 34 prosenttia vastaajista.

“Tietojärjestelmien ja työkuormien alasajot sekä kaatumiset vaikuttavat kielteisesti kaikenkokoisiin ja kaikilla toimialoilla toimiviin yrityksiin. Erityisesti hallitsemattomat alasajot heikentävät kasvumahdollisuuksia, liikevaihtoa ja tuottavuutta”, sanoo Ralf Flaxa, SUSE® vice president of engineering. “Tietohallintojohtajat ja IT-asiantuntijat tiedostavat tarpeen lyhentää merkittävästi tärkeimpien järjestelmien alasajojen kestoa. Heidän pitää tehdä yhteistyötä laite- ja sovellustoimittajien kanssa, jotka pystyvät toimittamaan riittävän toimintavarmoja ratkaisuja ja teknologiaa.”

Tietojärjestelmien hallitsemattomien alasajojen vähentämiseksi 51 prosenttia vastaajista sanoo varautuvansa korkean käytettävyyden klusteroinnilla. Toiseksi eniten (35 %) mainintoja sai yhä korkealuokkaisemmat datan tallennus- ja palautusratkaisut. Kolmanneksi (32 %) suosituimpana keinona nähdään palvelinkäyttöjärjestelmän nostaminen uudelle tasolle. Suunniteltuihin alasajoihin panostetaan tallennus- ja palautusratkaisuihin (51 %), patching-työkaluilla (40 %) sekä reaaliaikaisella patchingilla (36 %).

Kyselyn muut keskeiset havainnot:

• Tietohallinto haluaa välttää erityisesti sähköpostin, virtuaalipalvelimien ja web-palvelimien alasajot. Lähes yhtä tärkeänä nostettiin esille toimialakohtaiset työkuormat.

• Alasajojen todennäköisyyttä pidetään suurimpana toimialakohtaisissa järjestelmissä, virtuaaliratkaisuissa, web-palvelimissa ja toiminnanohjauksessa.

• Lähes neljännes tekee hallitut alasajot kuukausittain tai neljännesvuosittain.

• Hallitsemattomia alasajoja on kokenut 80 prosenttia vastaajista, keskimäärin yli kaksi kertaa vuodessa. Tekniset vikatilanteet ovat ylivoimaisesti tärkein syy hallitsemattomille alasajoille.

*Tietoa Attaining Zero Downtime -kyselystä ja sen tuloksista osoitteessa: www.suse.com/attainingzerodowntime