Haastattelutilaisuus: Ruotsin radion toimitusjohtaja Cilla Benkö puhuu toimittajien turvallisuudesta

Cilla Benkö on kutsuttu UNESCO:n vuosittaiseen konferenssiin puhumaan toimittajien turvallisuudesta maailmassa. Konferenssi järjestetään Helsingissä 3. − 4. toukokuuta ruotsalaisen painovapausasetuksen 250-vuotisjuhlavuotena. Tiistaina 3. toukokuuta on mahdollisuus yksittäisiin haastatteluihin Cilla Benkön kanssa.

Cilla Benkö, Ruotsin radion tj. Kuva: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Toimittajien turvallisuus ja toimittajiin kohdistuva väkivallan uhka kiinnostavat syvästi Ruotsin radion toimitusjohtajaa Cilla Benköä, ei vähiten siksi, että Ruotsin radion kirjeenvaihtaja Nils Horner murhattiin Afganistanissa kaksi vuotta sitten. Nyt Benkö saapuu Helsinkiin puhumaan teemasta ”Safety of journalists, strengthening the momentum” − siitä, miten aiheen voimakkuutta voidaan käyttää todellisen muutoksen luomiseen, mutta myös siitä, kuinka tärkeää on että toimittajat voivat työskennellä paikan päällä tarjotakseen vastineen digitaaliselle propagandalle, joka leviää salamannopeasti.

Cilla Benkö on eniten kansainvälistä tunnustusta saanut ruotsalainen toimituksellinen johtaja: hän on mm. toinen kahdesta EBU:n johtoryhmän naisjäsenestä (hän oli pitkään ainoa naisjäsen), hän on ensimmäinen ruotsalainen toimittajien turvallisuutta edistävän INSI:n (International News Safety Institute) johtokunnassa, hän on PRIX Europan ensimmäinen naispuolinen puheenjohtaja ja kuuluu palkintoraatiin, joka vuosittain myöntää UNESCO:n/Guillermo Canon lehdistönvapauden palkinnon; palkinto jonka jakaminen tapahtuu konferenssissa.

Cilla Benkö voi osallistua ohjelmiin ja antaa haastatteluja Helsingissä vieraillessaan tiistaina 3. toukokuuta. Ystävällisesti ottakaa yhteyttä haastattelun varaamiseksi: lehdistökontakti Caroline Meyer Lagersparre, caroline.meyer@sverigesradio.se, 0730-70 25 00 (ruotsi tai englanti).

Tietoja Cilla Benkösta

Cilla Benkö nimitettiin Ruotsin radion toimitusjohtajaksi 1. lokakuuta 2012, hänen toimittuaan varatoimitusjohtajana vuodesta 2009. Cilla Benkö on työskennellyt Ruotsin radiossa yli 25 vuotta ja on tänä aikana toiminut useissa päällikkötehtävissä. Hän aloitti uransa Ruotsin radiossa Radiosporten-kanavalla ja siirtyi sitten valtakunnalisten uutisten Ekot-toimitukseen taloustoimittajaksi. Cilla Benkö on toiminut Ekotin sekä SVT:n Aktuellt-uutisten päällikkönä. Hänellä on mm. toimittajatutkinto Tukholman yliopistosta.

Pressikuva
Cilla Benkö, Ruotsin radion tj.
Kuva: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Lisätiedot ja haastattelut, ystävällisesti ottakaa yhteyttä:
Caroline Meyer Lagersparre, lehdistövastaava
caroline.meyer@sverigesradio.se

Vieraile Ruotsin radion pressisivulla: sverigesradio.se/press ja twitter.com/pressgruppen