Kuvissa Arjen idolit – Katulapset haluavat roolimalleiksi

Taksvärkki ry:n katulasten ja -nuorten ajatuksia esittelevä valokuvanäyttely on esillä Turun seudulla syys- ja lokakuussa.

Arjen idolit -valokuvanäyttely antaa kasvot ja puheenvuoron sambialaisille ja kenialaisille nuorille, joilla on tavalla tai toisella kosketus elämään kaduilla. He kertovat todellisuudestaan ja katulapsien tilanteesta suoraan suomalaisille nuorille.

Valokuvanäyttely kiertää syys- ja lokakuussa Turussa kirjastoissa ja nuorisotiloissa. Näyttelytekstit ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Näyttely on aukioloaikojen puitteissa nähtävissä ensimmäiseksi Turun pääkirjaston nuorten osasto Stoorissa (9.–21.9.) ja sen jälkeen Nummen kirjastossa (22.–28.9.), Visuaalisen Kulttuurin nuorisotalolla (29.9.–5.10.) ja Runosmäen nuorisotalolla (6.–12.10.).

Katulapset joko asuvat kadulla tai viettävät siellä osan ajastaan. Kenian ja Sambian suurissa kaupungeissa on kymmeniä tuhansia katulapsia. Heistä suurin osa on poikia. Kadut ovat näille lapsille vakituinen elinympäristö ja toimeentulon lähde.

Katulapsilta puuttuvat lähes kaikki suomalaisten nuorten arjen peruselementit. Elämä kadulla altistaa lapset ja nuoret väkivallalle, hyväksikäytölle, päihteille ja HIV-tartunnoille. Lapset ja nuoret luopuisivat katuelämästä, jos heillä olisi siihen tilaisuus.

Taksvärkki-kampanjassa Arjen idolit suomalaiset nuoret tukevat Sambian ja Kenian katunuorten koulutusta ja turvalliseen arkeen pääsyä.

Taksvärkki ry on kansalaisjärjestö, jonka kehitysyhteistyöhankkeet edistävät kehitysmaiden lasten ja nuorten elinoloja ja ihmisoikeuksia. Kampanjoillaan Taksvärkki kannustaa suomalaisia nuoria maailmanlaajuiseen yhteisvastuuseen. Taksvärkki ry on ulkoministeriön kehitysyhteistyön kumppanuusjärjestö.

Tiedottaja Pamela Arslan, Taksvärkki ry, 050 541 9239, pamela.arslan@taksvarkki.fi

Turun aluekoordinaattori Liina Rintala, Taksvärkki ry, 050 349 0487, turku@taksvarkki.fi