Lukemattomat tytöt lukemaan Taksvärkki-kampanjalla

Perinteinen Taksvärkki ry:n kampanja käsittelee lukuvuonna 2013–2014 Sierra Leonen nuoria ja koulutuksen merkitystä.

Sierra Leone -kampanjan avajaispäivän tapahtuma pidetään perjantaina 6.9. Helsingissä Esplanadin puistossa sekä Kaisaniemen puistossa. Avajaiskonsertissa Espan lavalla klo 13:00 esiintyy Ourvision kisankin finaalissa kilpaileva sierraleonelaistaustainen bändi Obi Phrase and the Cross Cultures Band. Taksvärkki-kampanjalle tehty kappale Education for Sierra Leone saa tapahtumassa ensiesityksensä. Avajaisissa kuullaan lisäksi kampanjan suojelijan presidentti Tarja Halosen tervehdys.

Konsertin jälkeen Helsingin keskustassa Kaisaniemen puiston pienellä kentällä pelataan klo 15:00 kaikille avoin jalkapallon ystävyysottelu sierraleonelaisten ja suomalaisten nuorten kesken. Muun muassa Suomessa asuvat jalkapalloilijat Obi Metzger, Sampha Akibo Kamara, Hassan Milla, Unisa Bangs Bangura, Alimzy Jalo ja Blessin Bohbo ovat mukana tukemassa Taksvärkki-kampanjaa sekä työtä Sierra Leonen nuorten hyväksi.

”Koulutuksen ei pitäisi olla etuoikeus. Sen tulisi kuulua kaikille.” Edlyn Smith, tyttö, 14, Freetown, Sierra Leone

Vain noin puolet 15–24 -vuotiaista sierraleonelaisista nuorista osaa lukea. Koulunkäynnin keskeyttämään joutuneet nuoret, erityisesti heikoimmassa asemassa olevat tytöt ja nuoret naiset, tarvitsevat elämässään toisen mahdollisuuden.

Tekemällä päivän töitä ja antamalla palkkion Taksvärkki-keräykseen suomalainen nuori tukee sierraleonelaisia ikätovereitaan ja työtä tasa-arvon puolesta monivuotisessa kehitysyhteistyöhankkeessa Sierra Leonessa.

Hankkeessa pikkukaupungeissa ja kylissä asuville nuorille tarjotaan elämänhallintaan liittyvää koulutusta sekä tukea perus- ja ammatilliseen koulutukseen pääsemiseksi. Taksvärkki ry toteuttaa kehitysyhteistyöhankkeen Sierra Leonessa yhdessä paikallisen kumppanijärjestönsä CCYA: n (Centre for Coordination of Youth Activities) kanssa.

Oppilaitokset voivat osallistua kampanjaan omaan lukujärjestykseensä parhaiten sopivana päivänä lukuvuoden aikana.

Sierra Leone näkyy kouluissa ja oppilaitoksissa

Taksvärkki ry tarjoaa lukuvuoden 2013–2014 aikana kouluille ja oppilaitoksille maksuttomia Sierra Leone sekä lapsen oikeudet -teemaisia kouluvierailuita. Avajaistapahtumaa seuraavalla viikolla mukana kouluissa kiertää avajaiskonsertissakin esiintynyt muusikko Obi Phrase vetämässä rumputyöpajoja. Rinnakkaisissa työpajoissa suomalaiset nuoret pääsevät itse luomaan suoran yhteyden Sierra Leonen nuoriin Skypen välityksellä.

Kouluvierailuita tehdään ympäri maata niin suomen‐ kuin ruotsinkielisissäkin kouluissa. Kampanjan verkkosivusto www.taksvarkki.fi/kampanja tarjoaa lisää tietoa ja materiaalia. Koulujen käyttöön on sivustolla mm. lyhyt dokumentti sierraleonelaisista nuorista, videoklippejä, työpajoja ja oppituntitehtäviä.

”Koulu on sekä tytöille että pojille.” Delight Konneh, poika, 16, Bo, Sierra Leone

- - - - - - - - - -

Yhteystiedot Taksvärkki ry:

Lauri Peltonen, toiminnanjohtaja, 040 848 0905, lauri.peltonen@taksvarkki.fi

Pamela Arslan, tiedottaja, 050 541 9239, pamela.arslan@taksvarkki.fi

Taksvärkki ry on toteuttanut kehitysyhteistyöhankkeita suomalaisten koululaisten ja opiskelijoiden Taksvärkkikeräysten tuotoilla jo vuodesta 1967 lähtien.

www.taksvarkki.fi/kampanja

Koulutuksen ei pitäisi olla etuoikeus. Sen tulisi kuulua kaikille.
Edlyn Smith, tyttö, 14, Freetown, Sierra Leone
Koulu on sekä tytöille että pojille.
Delight Konneh, poika, 16, Bo, Sierra Leone