Ajan hermoon osuva kirja strategisesta ajattelusta ja toiminnasta

Report this content

Kaksi kansainvälistä strategia on tiivistänyt yhteistyönsä tulokset teokseen, joka virittää lukijan strategiseen ajatteluun ja toimintaan, kehottaa ottamaan oppia kummajaisista, opastaa toimimaan molempikätisesti ja näyttää avoimen strategoinnin voiman.  Kirja on nyt ilmestynyt suomeksi, kansainvälinen englanninkielinen painos on tulossa vuoden 2016 alussa.

Kirjan keskeinen tavoite on kertoa, miten organisaatiot voivat onnistua monimutkaisessa, epävarmassa, moniselitteisessä ja vaikeasti ennustettavassa ympäristössä. Tässä tilanteessa normibisnes riitä.

Kummajaisista oppia

”Monia toimialoja ovat alkaneet mullistaa täysin totutusta poiketen operoivat toimijat, joita englanniksi kutsutaan nimellä outlier”, Timo Santalainen sanoo. ”Näitä kummajaisia ei pidä matkia, mutta niistä voi oppia.”

Kummajaisia kirjoittajat ovat löytäneet eri puolilta maailmaa, erityisesti kehittyvistä maista, joissa resurssiniukkuuden vallitessa on pystytty kehittämään menestyksekkäitä liiketoimintamalleja. Perinteisiä rajoja rikkomalla tuloksiin ovat päässeet esimerkiksi intialainen Tata Nano -auto, Botswanan valtio terveydenhuoltoalalla ja intialainen sydäntautikeskus Narayana Hrudalaya. Ranskassa kokeillaan köyhimmille suunnattua ”sosiaalista bisnesmallia”, eläähän EU:ssa 125 miljoonaa ihmistä köyhyysrajan alapuolella. Kirjan strategiaoppeja on ammennettu myös CERNin kokemuksista.

Pois normibisneksestä

Sokeuttava menestys samoin kuin intohimoinen saneeraus, ylimielisyys ja operatiivinen näpertely johtavat organisaatiot rampauttaviin ansoihin. Siksi strategoinnin painopisteen tulee siirtyä normibisneksestä aktiiviseen uuden etsimiseen ja luomiseen. Onneksi vaikeudet jalostavat: kilpailuedun menettäminen voi paljastaa uusia elinvoimaisuuden lähteitä. Esimerkiksi Nokia on löytänyt itsensä toistuvasti paineen alla uudelleen.

Kirjoittajat esittelevät elinvoimaedun käsitteen. Se on kilpailuetua laajempi ja kattaa neljä johtamisen tasoa: operatiivisen, liiketoiminnan, strategisen ja institutionaalisen johtamisen. Strategiset ja institutionaaliset toimijat, alueet, verkostot ja ekosysteemit vahvistavat elinvoimaetua.

”Ne, jotka parhaiten onnistuvat kehittämään molempikätisesti toimivia, avoimeen strategointiin kykeneviä organisaatioita, luovat itselleen elinvoimaedun”, Santalainen lupaa.

Strategisen ajattelun voima tulee esiin mukavuusalueen ulkopuolella. Halu katsoa eri uusiin suuntiin laajentaa mukavuusaluetta ja antaa rohkeutta etsiä uusia mahdollisuuksia vaativissakin toimintatilanteissa.

Kirja kertoo, miten avoin strategointi auttaa liuottamaan sisäisiä siiloja ja hyödyntämään ulkoista verkostovoimaa. Tavoitteena on uusien, innovatiivisten liiketoimintamallien luominen. Samanaikainen uudistuminen ja toteutus, jota molempikätisyydeksi kutsutaan, luo vankan jalustan organisatoristen haasteiden kohtaamiseen. Kirjan loppuosassa keskitytään itsestrategointiin tarjoamalla ideoita vaikutusvoimaisten henkilökohtaisten toimintamallien luomiseen.

* * *

KTT, VTL Timo Santalainen on Genevessä toimivan strategiaverkosto STRATNETin toimitusjohtaja. Hän on toiminut ylimmän johdon tehtävissä palveluyrityksissä ja kansainvälisissä urheiluorganisaatioissa sekä tutkijana ja opettajana useissa yliopistoissa Suomessa ja USA:ssa. Santalainen on Strategic Management Societyn perustajajäsen, ja hän on ollut sen Strategy Practice -ryhmän puheenjohtaja. Kestävä strategointi on Santalaisen 11. kirja. Hänen aiemmista teoksiaan tunnetuimpia  ovat Tulosjohtaminen, Strateginen ajattelu ja Strateginen ajattelu & toiminta.

Dr. Ram B. Baliga toimii professorina Wake Forest Universityssä USA:ssa ja vierailevana luennoitsijana useissa bisneskoulutusohjelmissa, mm. Aalto EE:ssä. Hän on ollut vetämässä strategiakehitysohjelmia myös monissa suomalaisyrityksissä. Baligan tuotantoa ovat mm. Emerging Leadership Vistas ja Quest for Survival and Growth.

Lisätietoa: Timo Santalainen, santalainen@stratnet.org, puh. +358 40 5010180 sekä kustannustoimittaja Liisa Poikolainen, liisa.poikolainen@talentum.fi, puh. 040 342 4767.

Arvostelukappalepyynnöt: kirjat@talentum.com

Timo Santalainen, Ram B. Baliga

Kun normibisnes ei riitä – kestävä strategointi

978-952-14-2229-4, kovakantinen

978-952-14-2230-0, sähkökirja

282 s., 69 €

Talentum

Mediayhtiö Talentum tarjoaa ammattilaisille lehtiä, ammattikirjoja, seminaareja ja online-palveluita. Talentumin tuottamat mediasisällöt perustuvat vahvaan osaamiseen ja journalistiseen ammattitaitoon.

Osoite: Itämerenkatu 23, 00180 Helsinki
Puhelin: 020 442 4100