Päätöspyramidin viisi askelta viisaampiin päätöksiin

Report this content

Kirja Päätöksenteko – uskalla tehdä toisin. Kirjoittajat Ari ja Mona Riabacke. Kustantaja Talentum. Julkaisu 12.1.2015.

”Nyt minä olen saanut kaiken informaation, niin että nyt minä vain haluan tietää, mistä pirusta tässä oikein on kysymys.” Näin siteeraavat ruotsalaiset päätöksentekoon erikoistuneet tohtorit Ari ja Mona Riabacke Henrik Tikkasta kirjassaan Päätöksenteko – uskalla tehdä toisin.

”Informaatio antaa meille varmuutta asiassamme, mutta se harvoin lisää varmuuttamme päätöksentekijöinä. Monista on tullut informaationarkomaaneja”, sanovat Suomeen tammikuun lopussa saapuvat Ari ja Mona Riabacke.

Riabacket nostavat päätöksenteon keskiöön ihmisen; mikä päätöksentekoomme vaikuttaa ja miten voimme tehdä parempia päätöksiä yksityiselämässä ja työelämässä. Viisaampien päätösten avulla pystymme elämään sellaista elämää, jota haluamme elää.

TUNTEET OHJAAVAT MEITÄ, VAIKKA LUULEMME TOISIN

Teemme päivittäin 2 500–10 000 päätöstä, ja vaihtoehtoja on enemmän kuin koskaan. Toisaalta aivomme eivät ole kehittyneet kovinkaan paljoa kivikauden jälkeen.

“Tunne on aina nopeampi kuin ajatus, ja tunne ohjaa meitä, halusimmepa tai emme”, sanovat Riabacket.

”Säikähtäneen, väsyneen, nälkäisen tai seksuaalisesti virittyneen on vaikeampaa käyttää aivojen analyyttisempiä järjestelmiä. Myös intuition kanssa on oltava valppaana. Se vaikuttaa usein sellaisissa asioissa, joista sillä on tietoa vain vähän tai ei lainkaan.”

KUN KAIKKI AJATTELEVAT SAMALLA TAVALLA, KUKAAN EI AJATTELE ERITYISEN PALJON

Muiden käyttäytyminen vaikuttaa meihin niin voimakkaasti, että sitä voi olla vaikea ymmärtää. Paljon enemmän kuin todisteet tai järkisyyt. Tätä tietoa hyödynnetään, kun halutaan ansaita rahaa meidän kustannuksellamme.

Tämä ilmenee myös laajemmin: ”Ruotsissa on nykyään tärkeämpää se, että jokin ei mene väärin, kuin se, että se menisi oikein. Tärkeintä on, että ei epäonnistu”, toteavat Ari ja Mona Riabacke.

Ryhmissä erilaiset taustat, esimerkiksi persoonallisuustyypit ja sukupuoli, tuottavat parempaa ajattelua kuin samankaltaisuus. Tutkimukset esimerkiksi osoittavat, että naisten osallistuminen johtoryhmiin on tärkeää. Sellaiset yritykset, joiden hallituksessa on ainoastaan miehiä, menestyvät heikommin kuin sellaiset, joiden hallituksessa on edustettuna kumpaakin sukupuolta.

TEKNIIKKA EI TEE PÄÄTÖKSIÄ

”Yritysten ja organisaatioiden päätöksentekoa ohjaavat laumakäyttäytyminen ja kulttuuriset tekijät enemmän kuin mikään strategiadokumentti, visio tai päätöksenteon tukijärjestelmä tulee milloinkaan tekemään”, sanovat Riabacket. ”Kerta toisensa jälkeen näemme, miten yrityksissä ja organisaatioissa parempaan päätöksentekoon pyritään tekniikan määrää lisäämällä. Päätöksenteon parantamiseen vaaditaan kuitenkin enemmän.”

”Tutkimuksemme ja elinkeinoelämästä saamamme kokemukset ovat pohjana kehittämällemme päätöspyramidille, josta kirjamme kertoo”, Ari ja Mona Riabacke tiivistävät. Teos on tarkoituksellisesti kirjoitettu helppolukuiseksi: "Tämä kirja on kaukana perinteisestä management-kirjallisuudesta ja tästä aiheesta kirjoitetuista väitöskirjoista, joita kukaan ei koskaan lue."

KIRJOITTAJAT SUOMEEN TAMMIKUUSSA

Ari ja Mona Riabacke saapuvat promovierailulle Suomeen 29.–30.1.2015 He ovat käytettävissä haastatteluihin torstaina iltapäivällä ja perjantaina aamupäivällä. Torstaina 28.1. Riabacket osallistuvat Speakersforumin iltatapahtumaan, koska Ari Riabacke on ehdolla Vuoden parhaaksi kansainväliseksi puhujaksi.

Päätöksenteko – uskalla tehdä toisin ilmestyi ruotsiksi vuonna 2013 nimellä Beslutspyramiden – Stegen till klokare beslut (Fresheye). Keväällä 2014 kirja julkaistiin norjaksi (Adekvat). Teoksen englanninkielinen versio ilmestyy syksyllä 2015 (LID). Ruotsissa kirja nimettiin juuri vuoden 2014 HR-kirja -ehdokkaaksi.

Mona Riabacke on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja Ari Riabacke ekonomi. Molemmat ovat väitelleet filosofian tohtoreiksi data- ja järjestelmätieteen riski- ja päätösanalyysistä. Vuodesta 1999 Riabacket ovat olleet Tukholman yliopiston Decide Research Groupin jäseniä ja toimineet ajoittain myös vierailevina tutkijoina ulkomailla. Vuonna 2011 he perustivat Riabacke & Co:n, joka neuvonnan, koulutuksen ja workshopien keinoin auttaa yrityksiä tekemään parempia päätöksiä.

Haastattelut ja arvostelukappaleet noo&logos, Mia Salo 040 585 1158, mia.salo@noologos.fi

Kuvat http://riabacke.se/press

Lisätiedot www.riabacke.se

Kustannustoimittaja Karoliina Yli-Kerttula 040 849 8533, karoliina.yli-kerttula@talentum.fi

Kustannuspäällikkö Suvi Aalto 040 342 4745, suvi.aalto@talentum.fi

Kustantaja www.talentum.fi

Tiedotteen laatinut noo&logos

Talentum

Mediayhtiö Talentum tarjoaa ammattilaisille lehtiä, ammattikirjoja, seminaareja ja online-palveluita. Talentumin tuottamat mediasisällöt perustuvat vahvaan osaamiseen ja journalistiseen ammattitaitoon.

Osoite: Itämerenkatu 23, 00180 Helsinki
Puhelin: 020 442 4100