Uudistuminen edellyttää johtamiskulttuurin muutosta

Report this content

Kirja Älykäs julkinen johtaminen. Kirjoittaja Pentti Sydänmaanlakka. Kustantaja Talentum. Julkaisu 22.10.15

”Valtiolla ja kunnissa työskentelee paljon osaavia ihmisiä, jotka turhautuvat siihen, että asiat eivät muutu tai muutosten tekeminen kestää. Monesti kyllä tiedetään, mitä pitäisi tehdä, mutta päätöksiä ei saada aikaiseksi saatikka toteutettua”, sanoo Pentti Sydänmaanlakka. Hän painottaa, että asiat muuttuvat, kun muutetaan koko johtamiskulttuuria – ei pelkästään johtamisen työkaluja tai prosesseja.

Lokakuun 22. päivä julkaistava kirja Älykäs julkinen johtaminen kertoo, mitkä ovat julkisen sektorin suurimmat haasteet sekä miten valtion johtamista ja kuntajohtamista voidaan kehittää. Teoksessa on kuvattu älykkään julkisen organisaation malli ja kriteerit. Tosielämän esimerkit auttavat mallin soveltamisessa käytäntöön.

AKUUTTEJA JA PIRULLISIA ONGELMIA

”Olen itse viime vuosina työskennellyt paljon konsulttina sekä valtion että kuntien organisaatioissa ja voin vakuuttaa, että esimerkiksi seuraavat ongelmat ovat akuutteja”, sanoo Sydänmaanlakka:

Johtoryhmät eivät tiedä, miksi ovat olemassa. Esimiehet, johto, toimialat ja yksiköt haukkuvat ja arvostelevat toisiaan. Poliittinen johto ja virkamiesjohto eivät tee yhteistyötä. Tieto ei kulje ja juorut ovat totuus. Muutosta pidetään aina pahana. Se on aina yllätys. Yleensä mitään ei voi muuttaa.

Julkinen sektori painii akuuttien ongelmien lisäksi myös pirullisten ongelmien (wicked problems) kanssa. Ne ovat luonteeltaan vaikeita ja lähes mahdottomia ratkaista, kuten sote-uudistus ja kuntauudistus.

JOHTAMINEN ON JOTAIN NIIN TÄRKEÄÄ, ETTÄ SITÄ EI VOI JÄTTÄÄ VAIN JOHTAJIEN TEHTÄVÄKSI

Globalisaation ja digitalisaation myötä valtio ja kunnat kohtaavat entistä useammin pirullisia ongelmia ja paradoksaalisia tilanteita, joissa joko–tai-ratkaisut eivät ole mahdollisia. Tällöin täytyy löytyä johtajia, jotka pystyvät tekemään sekä–että-päätöksiä. Pirulliset ongelmat vaativat uudenlaista johtajuutta sekä ongelmanratkaisun ja päätöksenteon malleja.

Kaikki johtaminen tapahtuu globaalissa, monimuotoisessa ja dynaamisessa toimintaympäristössä eli maailmanlaajuisessa verkostoyhteiskunnassa. Tässä viitekehyksessä johtaminen tulee ymmärtää julkisen organisaation keskeiseksi kilpailutekijäksi. Johtaminen on otettava vakavasti ja sitä on hoidettava ammattimaisesti.

”Nykyjohtaminen on enemmän yhteistoimintaa kuin yksilösuoritus. Johtajakeskeisyydestä olisi siirryttävä hallitusti kohti jaettua johtajuutta. On ymmärrettävä, että johtaminen on jotain niin tärkeää, ettei sitä voi jättää vain johtajien tehtäväksi”, Sydänmaanlakka sanoo.

ÄLYKÄS JULKINEN JOHTAMINEN

Älykäs johtaminen ja Älykäs organisaatio ovat Pentti Sydänmaanlakan kehittämiä johtamisen ja organisoinnin viitekehyksiä, joita on jo vuosia sovellettu tuloksekkaasti yksityisellä sektorilla. Älykäs julkinen johtaminen perustuu tähän kehitystyöhön sekä julkisen sektorin kanssa tehtyihin asiakasprojekteihin ja Älykkään julkisen johtamisen pilotteihin.

Monesti esitetään, että yksityinen ja julkinen johtaminen eroavat paljon toisistaan. ”Kokemukseni mukaan tämä ei pidä paikkaansa. Yksityisen ja julkisen sektorin johtamisessa on enemmän yhteisiä kuin erottavia tekijöitä. Julkisen sektorin johtaminen on monella tavalla jopa haastavampaa. Systemaattisesti johtamista kehittämällä julkinen sektori on mahdollista saadaan kukoistamaan”, Sydänmaanlakka sanoo.

FT Pentti Sydänmaanlakka on henkilöstöjohtamisen pitkän linjan ammattilainen. Hän on aiemmin työskennellyt Nixdorfin, Siemensin, Koneen ja Nokian palveluksessa. Nyt hän toimii tutkijana ja kirjailijana sekä johtavana konsulttina Pertec Consulting Oy:ssä. Sydänmaanlakka on kirjoittanut lukuisia menestysteoksia johtamisesta.

Lisätiedot: Pentti Sydänmaanlakka 040 504 0743, pentti.sydanmaanlakka@pertec.fiwww.pertec.fi

Haastattelut ja arvostelukappaleet: noo&logos, Mia Salo 040 5851158, mia.salo@noologos.fi

Kustantaja: www.talentum.fi

Kustannustoimittaja Liisa Poikolainen 040 342 4767, liisa.poikolainen@talentum.fi

Vastaava kustannuspäällikkö Juha Nurro 040 3424 746, juha.nurro@talentum.fi

Tiedotteen laatinut noo&logos

Talentum

Mediayhtiö Talentum tarjoaa ammattilaisille lehtiä, ammattikirjoja, seminaareja ja online-palveluita. Talentumin tuottamat mediasisällöt perustuvat vahvaan osaamiseen ja journalistiseen ammattitaitoon.

Osoite: Itämerenkatu 23, 00180 Helsinki
Puhelin: 020 442 4100