AS Tallink Grupp kuljetti tilivuotensa toisella kvartaalilla 15 % enemmän matkustajia

AS Tallink Grupp kuljetti kaiken kaikkiaan 1 807 414 matkustajaa tilivuoden toisella vuosineljänneksellä (joulukuu 2008 – helmikuu 2009), mikä on 15 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Helmikuun matkustajamäärä pysyi edellisvuoden tasolla.

Matkustaja- ja henkilöautomäärät kasvoivat huomattavasti yhtiön kaikilla pääreiteillä. Toisen vuosineljänneksen aikana yhtiö kuljetti 743 726 matkustajaa Suomen ja Ruotsin välillä (+ 14 %), 750 743 matkustajaa Suomen ja Viron välillä (+ 14 %), 212 341 matkustajaa Ruotsin ja Viron välillä (+ 23 %) sekä 83 992 matkustajaa Ruotsin ja Latvian välillä (+ 43 %).

- Viime syksystä lähtien jatkunut positiivinen kehitys Suomi-Viro- ja Suomi-Ruotsi-liikenteessä osoittaa, että pystymme jatkuvasti kasvattamaan matkustajamääriämme hyvän laivaston, toimivan varausjärjestelmän ja osaavan henkilökuntamme ansiosta. Myös tuleva kevät näyttää tämänhetkisen varaustilanteen valossa erittäin hyvältä, toteaa Tallink Silja Oy:n myyntijohtaja Pasi Näkki.

Suomen ja Saksan välillä kuljetettiin 16 612 matkustajaa (- 33 %). Syynä tähän on ollut siirtyminen kahteen alukseen reitillä aikaisemman kolmen sijaan viime syyskuussa.

Matkustajamäärän kasvun lisäksi toisella vuosineljänneksellä nousivat myös kuljetettujen henkilöautojen määrät. Yhtiö kuljetti yhteensä 163 572 autoa (+ 28 %) ja 56 602 rahtiyksikköä eli 29 % vähemmän kuin edellisvuonna.

Helmikuussa matkustajia kuljetettiin yhtensä 601 218 (- 0,8 %), autoja 49 954 (+ 30 %) ja rahtiyksikköjä 19 061 (- 31 %).

AS Tallink Gruppin tilivuosi alkaa 1.9. ja päättyy 31.8. seuraavana vuonna.

Yrityksestä

Tallink Silja Oy on osa AS Tallink Gruppia, joka on Itämeren alueen johtava matkustajaliikennevarustamo. Yhtiö liikennöi Tallink-brändin alla Helsingistä Tallinnaan sekä Silja Line -brändin alla Helsingistä ja Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan. Tallink Silja Oy toimii Suomessa Helsingissä, Turussa ja Tampereella sekä tytäryhtiö Sally Ab Maarianhaminassa. Yritys työllistää maalla noin 500 ja merellä noin 1000 henkilöä. AS Tallink Grupp on listattu Tallinnan pörssissä.