Silja Europasta kulttuurilaiva vuonna 2011 - Tallink Silja tukee Turku 2011 -kulttuuripääkaupunkiutta

Tallink Silja on yhteistyöyrityksenä vahvasti mukana Turun kulttuuripääkaupunkivuodessa. Juhlavuonna 2011 Silja Europa tulee olemaan Turku-Tukholma-reitin virallinen kulttuurilaiva. Tallink Silja on myös tiiviisti mukana Turku 2011-ohjelmaan kuuluvan Contemporary Art Archipelago -näyttelyn työryhmässä.

Viime lokakuussa julkistettu yhteistyö Tallink Siljan ja Turku 2011 -kulttuuripääkaupunkisäätiön kanssa on tarkentunut. Yhteistyö tulee toteutumaan matkailullisella ja sisällöllisellä sekä alueellisen kehittämisen tasolla. Tavoitteena on kasvattaa matkustusta Silja Linen Turun ja Tukholman välisellä laivareitillä ja antaa mahdollisuus jatkaa kulttuurielämystä myös laivalla. Silja Europa seilaa Turku-Tukholma-reitillä ensi vuonna virallisena Turku 2011 -kulttuurilaivana. - Yhteistyömme Tallink Siljan kanssa toteutuu monella tasolla. Ensinnäkin viemme yhdessä eteenpäin kulttuurimatkailua Tukholman ja Turun välillä. Kun Silja Europasta lisäksi tulee vuonna 2011 virallinen kulttuurilaiva, voimme toteuttaa laivalla komeita kulttuurielämyksiä. Yhteistyö Tallink Siljan kanssa on myös erittäin luontevaa, onhan risteilykulttuuri osa turkulaista ja suomalaista kulttuuria, sanoo Turku 2011 -säätiön toimitusjohtaja Cay Sevón. Tallink Siljalle kulttuuripääkaupunki Turku on hieno mahdollisuus korostaa myös omia juuriaan. - Silja Linen perinteinen satamakaupunki Turku ympäristöineen muodostaa meille erittäin tärkeän toiminta-alueen. Mukanaolo kulttuuripääkaupunkivuodessa on ainutlaatuinen mahdollisuus sekä Turulle että meille yrityksenä kehittää Turun aluetta. Helsinki-Tallinna-reittimme ansiosta yhteistyö kytkeytyy myös toiseen vuoden 2011 kulttuuripääkaupunkiin, Tallinnaan, summaa Tallink Siljan varatoimitusjohtaja Pasi Näkki. Tallink Silja tulee olemaan tiiviisti mukana Turun saaristoympäristöön levittäytyvän Contemporary Art Archipelago -näyttelyn suunnittelussa. Näyttely koostuu yhteensä 18 saaristoon toteutetusta teoksesta ja tapahtumasta: uusista ja paikkasidonnaisista teoksista sekä kansainvälisiltä että saaristossa asuvilta taiteilijoilta. Tarkoituksena on sijoittaa teokset niin, että niitä olisi nähtävissä myös risteilylaivoilta. - Yhteistyö Tallink Siljan kanssa mahdollistaa nykytaiteen ja laajan yleisön monenlaisia, yllättäviäkin kohtaamisia Turun saaristossa sekä risteilijöillä, kertoo näyttelyn taiteellinen johtaja Taru Elfving. Tallink Silja tulee kertomaan kuluvan vuoden aikana tarkemmin Turku 2011 -yhteistyöstä, muun muassa siitä, miten kulttuuripääkaupunkius näkyy Silja Europalla vuonna 2011. Linkki Tallink-konsernin kuvapankkiin: http://imagebank.tallink.com:8080/webservice/client.php Linkki Turku 2011 -materiaalipankkiin: www.turku2011.fi/materials